TY - JOUR ID - 51093 TI - پیش‌بینی رفتارهای تخریبی فرزندان از طریق بافت و کارکرد خانواده با میانجی‌گری نظم‌جویی شناختی هیجان و نظریه ذهن JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - دره کردی, علی AU - بهروزی, ناصر AU - مکتبی, غلامحسین AU - بشلیده, کیومرث AD - دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 11 IS - 36 SP - 261 EP - 279 KW - رفتار تخریبی. نظم‌جویی شناختی هیجان. نظریه ذهن DO - 10.22034/jiera.2017.51093 N2 -   هدف پژوهش حاضر یافتن رابطه علَی بافت و کارکرد خانواده با رفتارهای تخریبی با میانجی­گری نظم‌جویی شناختی هیجان و نظریه ذهن است. جامعه آماری دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اهواز بودند. نمونه‌ای 384 نفری به‌صورت تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس رفتارهای تخریبی نبوی و همکاران (1390)، فرم کوتاه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، مقیاس نظریه ذهن استیلمن نسخة قمرانی و همکاران (1385)، مقیاس عملکرد عاطفی خانوادة مدارس کشور (1392) بود. تحلیل داده­ها با روش مدل ساختاری و آزمون بوت استراپ برای بررسی نقش میانجی­گری متغیرها در نرم‌افزار آموس انجام شد. بررسی شاخص‌های برازش مدل نشان داد مدل اصلاح‌شده از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین، نتایج بوت استراپ نقش میانجی‌گرانة عملکرد نظریه ذهن و تنظیم شناختی هیجان در ارتباط بین بافت و عملکرد خانواده با رفتارهای تخریبی را تأیید کرد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از معنی‌داری نقش میانجی­گرانة نظریه ذهن و نظم‌جویی شناختی هیجان می­توان گفت مداخله روی آموزش نظریه ذهن و نظم‌جویی شناختی هیجان می­تواند روی کاهش رفتارهای تخریبی مدنظر قرار گیرد. UR - https://www.jiera.ir/article_51093.html L1 - https://www.jiera.ir/article_51093_34bbd644f153eb8457529063fe0d27ac.pdf ER -