TY - JOUR ID - 50204 TI - بررسی همگرایی دانشگاه های ایرانی با مولفه های دانشگاه در کلاس جهانی JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - غیاثی ندوشن, سعید AU - نصیری, ندا AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 27 SP - 79 EP - 97 KW - دانشگاه KW - دانشگاه در کلاس جهانی KW - کلاس جهانی KW - کیفیت دانشگاه KW - آزادی آکادمیک DO - N2 - هدف این مقاله بررسی همگرایی دانشگاه های ایرانی با مولفه های دانشگاه در کلاس جهانی می باشد که دانشگاه علامهطباطبائی به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفت. طرح این پژوهش کمی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی است.ابزار پژوهش پرسش نامه ای محقق ساخته بر اساس مولفه های مطرح شده توسط فیلیپ آلتباخ ) 2007 ، 2009 ( که شاملمدیریت انعطاف پذیر، پژوهش متعادل، آزادی آکادمیک، امکانات کافی و منابع مالی م یباشند تنظیم شده است می باشد.جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاه علامه طباطبائی م یباشند و حجم نمونه طبق جدول مورگان 127 نفر بوده که باتوجه به تنوع دانشکده ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص مناسب بهره برده شده است.نتایج پژوهش نشان م یدهد که تفاوت میانگین برای مولفه های مدیریت انعطا فپذیر و پژوهش متعادل، آزادیآکادمیک و امکانات مادی معنادار است و م یتوان بیان نمود که دانشگاه علامه طباطبایی دارای مدیریت انعطا فپذیر،پژوهش متعادل، آزادی آکادمیک و امکانات مادی متوسط می باشد و تا رسیدن به دانشگاه در کلاس جهانی فاصله دارد. UR - https://www.jiera.ir/article_50204.html L1 - https://www.jiera.ir/article_50204_73cf247538b9f3ff787b9922557e2fb6.pdf ER -