TY - JOUR ID - 49441 TI - نقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - لطفی عظیمی, افسانه AU - افروز, غلامعلی AU - درتاج, فریبرز AU - نعمت طاوسی, محترم AD - دانشجوی دکتری دانشگاه امام رضا )ع(، مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب AD - استاد ممتاز دانشگاه تهران AD - استاد دانشگاه علامه طباطبایی AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 31 SP - 1 EP - 18 KW - مسند مهارگری KW - خودکارآمدی KW - انگیزش تحصیلی DO - N2 - هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه مسند مهارگری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانش‏آموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش­آموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستان­های دخترانه و پسرانه دولتی بود که در سال تحصیلی 93-92 در تهران مشغول تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونه‏گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. با توجه به طرح پژوهش 200 نفر انتخاب و به مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989)، مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمند و شانس (لوینسون، 1981)، و پرسشنامه خودکارآمدی تعمیم یافته (جاج و همکاران، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند دو متغیر مسند مهارگری و خودکارآمدی توانایی تبیین 13 درصد از واریانس انگیزش درونی، 7 درصد از واریانس انگیزش بیرونی و 9 درصد از واریانس بی‏انگیزشی را دارند. در پایان، یافته­ها بر مبنای اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان مورد بحث قرار گرفت.  UR - https://www.jiera.ir/article_49441.html L1 - https://www.jiera.ir/article_49441_9853eb04d1dbed0cb8ee4bbc9ba68634.pdf ER -