TY - JOUR ID - 48286 TI - اثربخشی آموزش برنامه شناختی- رفتاری مارتین بر افکار انگیزشی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - اسبقی, مریم AU - طالبی, هوشنگ AU - عابدی, احمد AU - منشئی, غلامرضا AU - فروغی, احمد علی AD - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان AD - دانشیار گروه آمار دانشگاه اصفهان AD - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان AD - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 34 SP - 167 EP - 180 KW - تقویتکننده KW - سرکوبکننده KW - افکار KW - برنامه شناختی- رفتاری مارتین KW - دانشآموزان DO - N2 - پژوهش باهدف تعیین میزان اثربخشی آموزش برنامـه شـناختی- رفتـاری مـارتین بـر تقویـتکننـده وسرکوبکنندههای افکار دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران انجام شد. روش پژوهش آزمایشیبود. طرح تحقیق شامل طرح دو گروهی آزمایش و کنترل و اجرای پیشآزمون، پس آزمون و پیگیـریبود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر تهـران در سـال تحصـیلی1393-94بود. سپس از بین دانشآموزانی که در مقیاس انگیزه و اشتیاق مارتین نمره پایین گرفتنـد 44نفر به تصادف انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل )هـر گـروه 22نفـر( گمـاردهشـدند. بـه منظـور جمــعآوری دادههـا برنامـه شـناختی رفتــاری مارتین)تقویـتکننـدههـای افکــار:خودباوری،ارزشگذاری، یادگیری متمرکز، سرکوبکنندههای افکـار: اضـطراب، اجتنـاب از شکسـت،کنترل نامطمئن( بر روی دانشآموزان گروه آزمایش در 16جلسه 60دقیقهای به صـورت یـک بـار درهفته اجرا شد. پایایی کلی و پایایی متغیرهای یازدگانه مقیاس مارتین، مورد تأیید بود. بـرای تجزیـه وتحلیل؛ جهت اثربخشی برنامه شناختی رفتاری مارتین از روش تحلیل واریانس دو راهه یا یک راهه بااندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش برنامه شناختی- رفتاری مارتین بر تقویتکنندههاو سرکوبکنندههای افکار دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر تهران در سه حالت )دوره زمانی( دردو گروه آزمایش و کنترل تأثیر معناداری داشته است).( UR - https://www.jiera.ir/article_48286.html L1 - https://www.jiera.ir/article_48286_f5f9dca3ac8e5bebff5406bd1e43f72e.pdf ER -