TY - JOUR ID - 48284 TI - بررسی نقش واسطه‌گری درگیری تحصیلی در ارتباط با سبک‌های مشارکت در یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - حکیم زاده, رضوان AU - قاسمی, مجید AU - مقدم زاده, علی AD - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تھران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تھران AD - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تھران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 34 SP - 109 EP - 132 KW - سبکھای یادگیری KW - درگیری تحصیلی KW - عملکرد تحصیلی KW - دانشجو KW - دانشگاه تھران DO - N2 - ھدف پژوھش حاضر بررسی نقش واسطھای درگیری تحصیلی در رابطھ بین سبکھای مشارکت در یادگیری با عملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه تھران در سال تحصیلی ٩٣-٩٤میباشد. روش پژوھش حاضر توصیفی )غیرآزمایشی( و از نوعطرحھای ھمبستگی و تحلیل مسیر میباشد. بدین منظور تعداد ٣٧٢نفر) ١١۵دختر و ٢۵٧پسر( از دانشجویان دانشکدهھای فنی-مھندسی و علوم رفتاری کھ بھ روش تصادفی طبقھای انتخابشده بودند، بھ پرسشنامھھای سبکھای مشارکت در یادگیری گراشاو ریچمن و پرسشنامھی درگیری تحصیلی خالقی نژاد، حکیم زاده و بشارت ) (١٣٩١جواب دادند. از نمرات پایان ترم دومتحصیلی ١٣٩۴-١٣٩٣برای عملکرد تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد کھ مدل پیشنھادی با دادهھایپژوھش برازش مناسبی داشتھ و سبکھای یادگیری از طریق درگیری تحصیلی بر روی عملکرد تحصیلی بھ صورت غیرمستقیمتأثیر داشتھ و ٠/٤٩از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کرده است. یافتھھای دیگر پژوھش نشان داد کھ درگیری تحصیلی باعملکرد تحصیلی رابطھ مثبت و معنادار داشت. بین سبکھای یادگیری و عملکرد تحصیلی بھ جز سبک وابستھ، رابطھیمعناداری وجود داشتھ و اثر مستقیم سبکھای یادگیری بر عملکرد تحصیلی تأیید شد UR - https://www.jiera.ir/article_48284.html L1 - https://www.jiera.ir/article_48284_d511fbf23e9472c82909d94498340ef0.pdf ER -