TY - JOUR ID - 48281 TI - ارزیابی معیارهای موثر بر شایسته‌یابی و شایسته‌ گزینی اعضای هیئت‌ علمی دانشگاهها از دیدگاه اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - عارفی, محبوبه AU - قهرمانی, محمد AU - رشید حاجی خواجه لو, صالح AU - یادگارزاده, غلامرضا AD - دانشیار دانشگاه شھید بھشتی AD - دانشجوی دکتری برنامھریزی توسعھ آموزش عالی دانشگاه شھید بھشتی، عضو پژوھشکده سیاستپژوھی و مطالعات s_rashid_edu@yahoo.comرا AD - استادیار سازمان سنجش و آموزش کشور Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 10 IS - 34 SP - 35 EP - 58 KW - معیارھا- شایستھیابی و شایستھ گزینی – اعضای ھیئتعلمی DO - N2 - مطالعھ حاضر بھ ارزیابی معیارھای کلیدی مؤثر بر شایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا پرداختھ است. اینتحقیق بھ روش پیمایشی انجامشده و از نوع توصیفی – ھمبستگی است. جامعھ مورد مطالعھ، اعضای ھیئتعلمی دانشگاه شھیدبھشتی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامھ محقق ساختھ است. تجزیھ و تحلیل دادهھا نشان داد از دیدگاه اعضای ھیئتعلمیمورد مطالعھ، آنچھ کھ باید در شایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا مورد تأکید قرار بگیرد )وضعیتمطلوب(، از بین شش معیار، باید بیشترین تأکید و اھمیت بر معیارھای آموزشی و کمترین تأکید و اھمیت بر معیار قوانین وآئیننامھھای استخدامی باشد. معیارھای سازمانی، پژوھشی، اقتصادی – مالی، فردی- رفتاری بھ عنوان معیارھای موثر برشایستھیابی و شایستھگزینی اعضای ھیئتعلمی دانشگاهھا، بھ ترتیب در بین دو معیار فوق قرار دارند. نتایج رگرسیون چندگانھنشان داد معیار آموزشی بھ تنھایی حدود ٥١/٣درصد از واریانس متغیر شایستھیابی و شایستھگزینی اعضاء ھیئتعلمی دانشگاه-ھا را در گام اول تبیین میکند و در گامھای بعدی این میزان تبیین واریانس بھ ترتیب با اضافھ شدن معیار سازمانی، معیارپژوھشی، معیار اقتصادی – مالی، معیار )ویژگی( فردی – رفتاری، قوانین و آئیننامھھای استخدام، بھ میزان ٨٨/٩ ،٧٤/٥٩٧/٥ ،٩٤/٢و ٩٨/٨درصد از تغییرات تبیین میشود UR - https://www.jiera.ir/article_48281.html L1 - https://www.jiera.ir/article_48281_53f0dc1fed0b16533f3d9dd163f17865.pdf ER -