TY - JOUR ID - 167787 TI - تدوین و اعتبارسنجی راهنمای آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای ابزارهای شناختی نظریه مبتنی بر تخیل JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - ثابت جهرمی, زهرا AU - ابوالمعالی, خدیجه AU - حسینی خواه, علی AU - ثابت, مهرداد AU - هاشمیان, کیانوش AD - دانشجوی دکتری روان‏شناسی عمومی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران AD - دانشیار، گروه روان‏شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران AD - استادیار، گروه آموزشی برنامه‏ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران AD - استادیار، گروه روان‏شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران AD - دانشیار، گروه روان‏شناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 16 IS - 58 SP - 75 EP - 88 KW - ابزار شناختی KW - اعتبار سنجی KW - راهنمای آموزشی KW - درس علوم DO - 10.22034/jiera.2022.167787 N2 - هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتبارسنجی راهنمای آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنی بر تخیل بود. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی بود. جامعه پژوهش دربرگیرندهی کتاب درسی و راهنمای معلم علوم و فیلم فندق مربوط به درس علوم پایه اول ابتدایی و منابع، مقالات و کتب چاپی و دیجیتالی مرتبط با ابزارهای شناختی نظریه مبتنی بر تخیل بود. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از تحلیل مضمون استفاده شد. بر اساس کدگذاری باز و محوری، 3 مقوله اساسی و 7 زیر مقوله مرتبط با فصل آب علوم اول ابتدایی و 10 مقوله مرتبط با موضوع ابزارهای شناختی به دست آمد و راهنمای آموزشی علوم اول ابتدایی مبتنی بر ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنی بر تخیل تدوین گردید. جهت اعتبارسنجی راهنمای تدوین‌شده، این راهنما در اختیار متخصصان قرار گرفته و نظرات و اصلاحات آن‌ها به روش دلفی جمع‌آوری شد و در راهنما اعمال گردید. روایی محتوای راهنمای تدوین‌شده با استفاده از شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا بررسی گردید. این راهنما که مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است، برای نخستین بار در کشور تدوین‌شده و می‌تواند مورداستفاده معلمان اول ابتدایی قرار بگیرد. همچنین می‌تواند به عنوان الگویی برای استفاده معلمان و مربیان برای آموزش هر نوع محتوایی در بخش‌های مرتبط با آموزش کودکان مانند مدارس و مهدکودک‌ها به‌کار آید. UR - https://www.jiera.ir/article_167787.html L1 - https://www.jiera.ir/article_167787_15744eeba6792fca1b4f402b0d887b01.pdf ER -