TY - JOUR ID - 150024 TI - مدلی برای رتبه ‏بندی گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های ایران JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - رشیدی, زینب AU - رشیدی, حسن AD - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - استاد، گروه کامپیوتر، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 16 IS - 57 SP - 5 EP - 20 KW - رتبه‌بندی علمی KW - رتبه‌بندی گروه‌های آموزشی KW - کارکرد آموزشی KW - کارکرد پژوهشی DO - N2 - تعیین جایگاه و اهمیت گروه‌های آموزشی در ساختار عملیاتی دانشگاه و نقش به سزای آن در ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های یک دانشگاه، یکی از مسائل مهم برای دانشگاه‌ها بوده است. برخی دانشگاه‌ها مدل‌های ساده‌ای برای رتبه‏بندی گروه‌های آموزشی ارائه کرده‌اند، اما هنوز نظام منسجم و کاملی برای رتبه‏بندی گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها وجود ندارد. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدل مناسبی جهت رتبه‏بندی گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سطح کشور بود. در این پژوهش کیفی روش‌های تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمه‏ساختاریافته مورداستفاده قرار گرفت. تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی انجام شد و مصاحبه نیمه‏ساختاریافته پیرامون موضوع و نحوه امتیازدهی و رتبه‏بندی طبقه‌ها و زیر طبقه‌ها با مشارکت‏کنندگان پژوهش صورت گرفت. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه نیمه‏ساختاریافته، از روش تحلیل تفسیری استفاده شد و درنهایت مؤلفه‌های مدل و امتیازهای آن‌ها استخراج گردید. رسالت، اهداف و جایگاه سازمانی؛ دوره‌های آموزشی و برنامه‌های درسی و غیردرسی؛ هیئت‏علمی؛ دانشجویان؛ راهبردهای یادگیری/یاددهی؛ امکانات و تجهیزات آموزشی؛ پایان‏نامه‌ها و رساله‌ها، سمینارها، قراردادهای پژوهشی و کرسی‌ها و دانش‏آموختگان مؤلفه‌های مدل رتبه‏بندی گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران بودند. نتایج حاصل از این مدل رتبه‏بندی، می‌تواند برای همه گروه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی مورداستفاده قرار گیرد. هم‏چنین تدوین این مدل در قالب یک سیستم مکانیزه برای استفاده‌های مختلف نظیر مقایسه گروه‌های علمی در دانشگاه‌ها و سطح‏بندی دانشکده‌ها نیز مفید خواهد بود. UR - https://www.jiera.ir/article_150024.html L1 - https://www.jiera.ir/article_150024_36eef25f6f767fa839215b661ca6048c.pdf ER -