TY - JOUR ID - 136157 TI - فراتحلیل عوامل سازمانی اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - حسنی آبیز, زهرا AU - ثابت, مهرداد AU - پاشاشریفی, حسن AU - شریفی, نسترن AD - دانشجوی دکترا روان‏شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران AD - استادیار، گروه روان‏شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران AD - دانشیار، گروه روان‏شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 53 SP - 72 EP - 82 KW - انگیزش معلمان KW - سبک مدیریت KW - سلامت سازمانی KW - جوسازمانی KW - عوامل سازمانی KW - کارایی DO - N2 - پژوهش حاضر به‌منظور بررسی عوامل سازمانی اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان انجام شد. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش مرور نظام‌مند یافته‌های پژوهشی جمع‌آوری گردید. سپس از روش فراتحلیل برای پاسخگویی به سؤالات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی پژوهش‌هایی است که در زمینه عوامل اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان بین سال‌های 1375 تا 1395 در داخل کشور انجام گرفته است. بر این اساس از طریق جستجوی اینترنتی در بانک‌های اطلاعاتی داخلی و نیز جستجوی دستی در دانشگاه‌های شهر تهران شناسایی و اطلاعات مربوط به آن‌ها کدگذاری گردید. درنهایت تعداد 18 مطالعه وارد فراتحلیل حاضر شدند. برای گردآوری داده‌های موردنیاز از فرم کاربرگ فراتحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد شاخص اندازه اثر ترکیبی مطالعات، تحت مدل ثابت 10/0 و تحت مدل تصادفی 17/0 بود. در بررسی تفکیکی اندازه اثر متغیرها، عوامل سلامت سازمانی، جوسازمانی، انگیزه دانش‌آموزان، گوش دادن مدیر و سبک مدیریت رابطه مدار به ترتیب بیشترین اثر را بر کارایی و انگیزش معلمان داشتند. در روش رگرسیون ایگر، ثابت رگرسیونی برابر 01/0 محاسبه شد که سطح معنی‌داری آن کمتر از 05/0 است، بنابراین طبق روش رگرسیون ایگر، سوگیری انتشار وجود دارد. همچنین تحلیل تعدیل‌کننده برای متغیرهای سال انتشار و محل انجام پژوهش صورت گرفت که بیان‌گر عدم تأثیر تعدیل‌کنندگی متغیرهای سال انجام پژوهش و محل انجام پژوهش در نتایج مطالعات بود. UR - https://www.jiera.ir/article_136157.html L1 - https://www.jiera.ir/article_136157_25d0670f64ba3dbe035fca122166b105.pdf ER -