TY - JOUR ID - 105078 TI - طراحی مدل تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان شمال شرق کشور JO - پژوهش در نظام‌های آموزشی JA - JIERA LA - fa SN - 2383-1324 AU - گلابگیرنیک, سلیمه سادات AU - معقول, علی AU - ناصری, نازیا سادات AU - چرابین, مسلم AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی ، واحدنیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران AD - استادیار ، گروه علوم تربیتی ، واحدنیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران AD - استادیار ، گروه علوم تربیتی ، واحدمشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 48 SP - 59 EP - 74 KW - تعالی سازمانی KW - دانشگاه فرهنگیان KW - معیارتوانمند‏سازها KW - معیار نتایج DO - N2 - هدف این پژوهش طراحی مدل تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان شمال شرق کشور در سال 1398 است که با رویکرد آمیخته (کمی، کیفی) و طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه را دو گروه تشکیل دادند. در بخش کیفی، خبرگان جامعه علمی از متخصصان دانشگاه فرهنگیان و در بخش کمی کلیه اعضای هیئت‌علمی و اساتید مدعو، مدیران و معاونین دانشگاه فرهنگیان که بر اساس آمار سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تعداد 732 نفر بودند. نمونه آماری بخش کیفی 18 نفر از خبرگان علمی با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع انتخاب شدند و در بخش کمی تعداد 302 نفر نمونه (بر اساس جدول مورگان) به‌صورت تصادفی طبقه‌ای موردبررسی قرارگرفته و جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه ساختاریافته ونیمه‏ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق‏ساخته تعالی سازمانی استفاده شد که از ۲ بعد اصلی و ۹ بعد فرعی پنج معیار توانمندسازها (رهبری، خط مشی و استراتژی، منابع انسانی، سایر منابع و شراکت‌ها، فرایندها) و چهار معیار نتایج (نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج عملکرد، نتایج جامعه) برگرفته از نتایج حاصل از مصاحبه‏های بخش کیفی بهره‏گرفته شد. پس از جمع‌آوری داده‏های کیفی، بااستفاده از روش تحلیل محتوا، مفاهیم، مقوله‏ها و عوامل اصلی و فرعی شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفتند و برای معناداری رابطه بین متغیرها از آزمون t استفاده شد. در این پژوهش مقدار t ابعاد تعالی سازمانی از ۵۳/۲۴ تا ۵۵/۱۶ تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار t مفروض (۹۶/۱) محاسبه شده است. لذا با توجه به معنی‏داری و مثبت بودن این ضریب می‏توان بیان کرد که تمام ابعاد فوق بر آن اثر مثبت و مستقیم می‏گذارد. بیشترین مقدار t مربوط به بعد اصول مدیریت و استقرار آن و کمترین آن بعد رغبت و انگیزه کارکنان است و درنهایت طراحی مدل با استفاده از معادلات ساختاری انجام گرفت. UR - https://www.jiera.ir/article_105078.html L1 - https://www.jiera.ir/article_105078_4bca4f05760c97a4a78d922ea82262bb.pdf ER -