%0 Journal Article %T نقش واسطه‌ای هیجان‌های پیشرفت در رابطه میان جو روانی- اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A هاشمی, سمیه %A هاشمی, زهرا %A نقش, زهرا %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 12 %N 43 %P 131-146 %! نقش واسطه‌ای هیجان‌های پیشرفت در رابطه میان جو روانی- اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی %K جو روانی-اجتماعی‌کلاس %K ‌فرسودگی تحصیلی %K هیجانات پیشرفت %R 10.22034/jiera.2018.83768 %X هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه­ای هیجانات پیشرفت در رابطه میان جو روانی- اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی در راستای ارائه یک مدل علّی برای روابط بین متغیرهای پژوهش بود. جامعه پژوهشی شامل تمامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای، نمونه­ای به تعداد 300 نفر انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده­ها از نسخه کوتاه پرسشنامه هیجان‌های پیشرفت پکران، گوئتز و پری (2005)، پرسشنامه جو روانی اجتماعی کلاس فریزر، گیدینگز و مک روبی (1995)، و سیاهه فرسودگی تحصیلی سالملاـ آرو و همکاران (2009)، استفاده شد. برای پردازش داده­ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. شاخص­های حاصل از نتایج، حاکی از برازش بسیار خوب در مدل بود. و تمامی اثرهای مستقیم و غیرمستقیم معنادار و 42% واریانس فرسودگی تحصیلی و 36% واریانس هیجانات مثبت و 38% واریانس هیجانات منفی تبیین شد. %U https://www.jiera.ir/article_83768_fc57dd19d935cedde6dace91207d8045.pdf