%0 Journal Article %T اثربخشی تلفیق الگوی طراحی انگیزشی کلر با آموزش درس علوم تجربی بر هیجان های تحصیلی دانش آموزان %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A زندی, طالب %A حسینی, سید عدنان %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 12 %N 43 %P 113-130 %! اثربخشی تلفیق الگوی طراحی انگیزشی کلر با آموزش درس علوم تجربی بر هیجان های تحصیلی دانش آموزان %K تلفیق انگیزش با آموزش %K درس علوم تجربی %K طراحی ‌انگیزشی %K هیجان‌های تحصیلی %R 10.22034/jiera.2018.83767 %X هدف‏ پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق الگوی طراحی‌ انگیزشی‌ کلر با آموزش درس علوم تجربی بر هیجان‌های تحصیلی ‌دانش‌آموزان ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع نیمه‏ تجربی با طرح پیش‏آزمون- پس‏آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی مدارس دولتی ناحیه دو شهر سنندج در سال تحصیلی 97- 1396 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌‌مرحله‌ای، یک کلاس با 32 دانش‌آموز به‌عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگری با 31 نفر به‌عنوان گروه ‌گواه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سنجش هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی (پکران و همکاران، 2007) استفاده گردید. برنامه آموزش با تلفیق عناصر الگوی ‌انگیزشی کلر طی 8 جلسه‏ 45 دقیقه‏ای برای دانش‏آموزان گروه آزمایش برگزار گردید، درحالی‏که گروه ‌گواه تحت آموزش با شیوه رایج در کلاس درس قرار داشتند. داده‏‌ها با روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل‏ کوواریانس چند‌متغیره و در سطح 05/0>­­ p نشان داد بین دو گروه، ازلحاظ متغیر وابسته ترکیبی (هیجان‌های تحصیلی کلاس) تفاوت معنی‌دار آماری وجود دارد. نتایج تحلیل کوواریانس در متن مانکووا نیز نشان داد بین گروه‌های آزمایش و ‌گواه ازلحاظ نمرات پس‌آزمون هیجان‌های مختلف کلاس درس تفاوت معنی‌دار وجود دارد و آموزش با تلفیق عناصر انگیزشی سبب افزایش هیجان مثبت لذت و کاهش هیجان‌های منفی اضطراب و خستگی در دانش‏آموزان شده است. %U https://www.jiera.ir/article_83767_7b4fff86e796a713afc863b91c954cc6.pdf