%0 Journal Article %T تبیین خرد بر مبنای دارایی‌های تحولی و میانجی گری بالندگی (ارائه مدلی علّی) %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A مرادی, شهریار %A کرد نوقابی, رسول %A یعقوبی, ابوالقاسم %A رشید, خسرو %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 12 %N 41 %P 7-25 %! تبیین خرد بر مبنای دارایی‌های تحولی و میانجی گری بالندگی (ارائه مدلی علّی) %K بالندگی %K خرد %K دارایی‌های بیرونی %K دارایی‌های تحولی %K دارایی‌های درونی %R %X هدف از پژوهش حاضر تبیین خرد بر مبنای دارایی­های تحولی و با میانجی­گری بالندگی بود. به این منظور نمونه­ای متشکل از 668 دانشجو از دانشگاه­های کرمانشاه به روش نمونه­گیری خوشه­ای مرحله­ای انتخاب و مقیاس­های خرد آردلت (2003)، دارایی­های تحولی (2005) و بالندگی (2002) روی آنان اجرا شد. داده­ها با استفاده از الگوی معادله­ ساختاری (SEM) تحلیل گردید. مدل­ نهایی یک الگوی خاص از روابط متغیرهای پژوهش با یکدیگر را ارائه کرد و درمجموع توانست به ترتیب 08/0، 14/0 و 23/0 از واریانس ابعاد شناختی، عاطفی و تأملی خرد را تبیین نماید. شاخص­های برازش مدل نشان از برازندگی مناسب مدل با داده­ها داشتند (57/2=df/2χ، 05/0=RMSEA، 00/1=GFI، 00/1=CFI). اثر مستقیم دارایی­های درونی بر هر سه بعد خرد تأیید و اثر غیرمستقیم آن نیز به وساطت بالندگی بر ابعاد شناختی و عاطفی معنی­دار اما بر بعد تأملی غیرمعنی­دار بود. اثر مستقیم دارایی­های بیرونی نیز بر بعد تأملی تأیید شد اما بر ابعاد شناختی و عاطفی تأیید نشد و اثر غیرمستقیم آن بر ابعاد شناختی و عاطفی معنی­دار و بر بعد تأملی غیرمعنی­دار بود. درمجموع دارایی­های درونی بیش از دارایی­های بیرونی تبیین­کننده­ خرد در دانشجویان بودند. %U https://www.jiera.ir/article_67530_83dadfa8cc7853d5fef4dd52149b0671.pdf