%0 Journal Article %T طراحی نظام ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ‏ای %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A عبداللهی, بیژن %D 2012 %\ 08/22/2012 %V 6 %N 17 %P 169-188 %! طراحی نظام ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ‏ای %K نظام ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان %K سازمان فنی و حرفـه ای %K مرکـز تربیـت مربـی کرج %K ارزشیابی مربی %R %X چکیده هدف اصلی مقاله، طراحی نظام ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان سازمان آموزش فنی و حرفهای بـوده است. جامع ۀ آماری استادان، کارشناسان، مدیران و مربیان مرکز تربیت مربی کـرج بودنـد کـه بـا روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای لازم از اسناد مکتوب، پرسشنامۀ محققسـاخته و گـروه متمرکز جمعآوری شد. پرسشنامه با استفاده از ادبیات و تجربیات سازمانهای آموزشـی طراحـی شـد . برای روایی پرسشنامهها از روشهای روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شده اسـت . بـرای بـرآورد ضریب پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. بـرای اعتباربخشـی و تحلیـل داده هـا از روشهای ترکیبی کیفی و کمی و روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاکی از این است که نقشها و مسئولیتهای شغلی مربیان شامل: مهارتهای عرضـ ۀ مطالـب درسـی در کـلاس و کارگـاه ، مهارتهای مدیریتی و سازماندهی محیط یادگیری، مهارتهای ارزشـیابی یـادگیری ، دانـش محتـوایی ، مهارتهای طراحی یا برنامهریزی تدریس، توانایی ایجاد انگیـزه در فراگیـران و مهـارت هـای ارتبـاطی میشود. شاخصهای ارزشیابی عملکرد آموزشی مربیان نیز اعتباریابی شدند. منابع چندگانـه ارزشـیابی مورد تأیید واقع شد که این منابع عبارتاند از : نظرخواهی از فراگیران، خود ارزشیابی مربی، ارزشـیابی توسط مدیر، ارزشیابی توسط ناظر آموزشی، بررسی آثار علمی و ارزشـیابی میـزان یـادگیری فراگیـران . برای ارزشیابی عملکرد آموزشی ابزارهای: پرسشنام ۀ ارزشیابی فراگیران از کیفیت آموزشـی، پرسشـنام ۀ ارزشیابی مدیر از عملکرد آموزشی مربیان، برگ ۀ مشاهده از کلاس و کارگاه و پرسشنام ۀ خود ارزشیابی مربی طراحی شد. %U https://www.jiera.ir/article_53138_b96a4a28e22241a81f844cb91ae14047.pdf