%0 Journal Article %T بررسی نقش واسطه‌گری درگیری تحصیلی در ارتباط با سبک‌های مشارکت در یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A حکیم زاده, رضوان %A قاسمی, مجید %A مقدم زاده, علی %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 10 %N 34 %P 109-132 %! بررسی نقش واسطه‌گری درگیری تحصیلی در ارتباط با سبک‌های مشارکت در یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان %K سبکھای یادگیری %K درگیری تحصیلی %K عملکرد تحصیلی %K دانشجو %K دانشگاه تھران %R %X ھدف پژوھش حاضر بررسی نقش واسطھای درگیری تحصیلی در رابطھ بین سبکھای مشارکت در یادگیری با عملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه تھران در سال تحصیلی ٩٣-٩٤میباشد. روش پژوھش حاضر توصیفی )غیرآزمایشی( و از نوعطرحھای ھمبستگی و تحلیل مسیر میباشد. بدین منظور تعداد ٣٧٢نفر) ١١۵دختر و ٢۵٧پسر( از دانشجویان دانشکدهھای فنی-مھندسی و علوم رفتاری کھ بھ روش تصادفی طبقھای انتخابشده بودند، بھ پرسشنامھھای سبکھای مشارکت در یادگیری گراشاو ریچمن و پرسشنامھی درگیری تحصیلی خالقی نژاد، حکیم زاده و بشارت ) (١٣٩١جواب دادند. از نمرات پایان ترم دومتحصیلی ١٣٩۴-١٣٩٣برای عملکرد تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد کھ مدل پیشنھادی با دادهھایپژوھش برازش مناسبی داشتھ و سبکھای یادگیری از طریق درگیری تحصیلی بر روی عملکرد تحصیلی بھ صورت غیرمستقیمتأثیر داشتھ و ٠/٤٩از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کرده است. یافتھھای دیگر پژوھش نشان داد کھ درگیری تحصیلی باعملکرد تحصیلی رابطھ مثبت و معنادار داشت. بین سبکھای یادگیری و عملکرد تحصیلی بھ جز سبک وابستھ، رابطھیمعناداری وجود داشتھ و اثر مستقیم سبکھای یادگیری بر عملکرد تحصیلی تأیید شد %U https://www.jiera.ir/article_48284_d511fbf23e9472c82909d94498340ef0.pdf