%0 Journal Article %T اثربخشی بستۀ آموزشی ارتقای کارکردهای اجرایی در افزایش خودتنظیمی: نقش واسطه‏ای برنامه‏ریزی  %J پژوهش در نظام‌های آموزشی %I انجمن پژوهش‌های آموزشی ایران %Z 2383-1324 %A بهاری, زهرا %A کیامنش, علیرضا %A عبداللهی, محمدحسین %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 14 %N 50 %P 7-20 %! اثربخشی بستۀ آموزشی ارتقای کارکردهای اجرایی در افزایش خودتنظیمی: نقش واسطه‏ای برنامه‏ریزی  %K الگوی MIMIC %K برنامه‏ریزی %K خودتنظیمی %K کارکردهای اجرایی %R %X توانایی خودتنظیمی یکی از عامل‏های مهم در رابطه با بسیاری از پیامدهای مثبت روان‏شناختی است ازاین‏رو ارتقا و آموزش آن به دانش‏آموزان یک ضرورت است. هدف اصلی پژوهش حاضر آزمون اثربخشی آموزش ارتقای کارکردهای اجرایی بر خودتنظیمی بر اساس نقش واسطه‏ای برنامه‏ریزی بود. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش‏آزمون- پس‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‏آموزان مقطع 2 شهر تهران می‏شد و شرکت‏کنندگان در پژوهش شامل 40 دانش‏آموز می‏شد که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس دولتی ثبت‏نام کرده بودند. شرکت‏کنندگان از طریق نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند. در گروه آزمایش 20 دانش‏آموز 8 جلسۀ 90 دقیقه‏ای آموزش دریافت کردند. درحالی‏که اعضای گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسش‏نامۀ کارکردهای اجرایی (BRIEF) است. برای تحلیل داده‏ها از مدل‏های ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در قالب الگوی MIMIC استفاده شد. از یافته‏های قابل‏توجه این پژوهش می‏توان به برازش مدل مفهومی و نیز تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی اشاره کرد. درمجموع برازش مدل نشان‏دهندۀ آموزش پذیری خودتنظیمی و نقش متغیر واسطه‏ای است. %U https://www.jiera.ir/article_112663_c4ddc00b2011d06e54da06e92edd5d27.pdf