@article { author = {Rezaee Pouralmasi, Maral and maghami, hamid reza}, title = {Effect of virtual reality on the learning and academic achievement of the 10th grade students in chemistry}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {13}, number = {45}, pages = {157-171}, year = {2019}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2019.165155.1762}, abstract = {Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of virtual reality on the learning and academic achievement of the 10th grade students in the chemistry course. Method: this study was based on the purpose of the applied research method. This research was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with control group. The statistical population of this study included all 10th grade students of experimental and mathematics field of Sharif High School of Tehran in academic year 96-97, which was selected through random sampling method. The data collection tool was a test of learning in the chemistry course. To conduct the research was used learning test designed by the researcher. For analyzing data, covariance analysis was used. Findings: The research findings indicate that the use of virtual reality movies in the chemistry course (test group) does not have significant impact on student learning in the subject of teaching (F=1/46, P<0/23).}, keywords = {technology,Virtual Reality,Learning}, title_fa = {تأثیر واقعیت مجازی بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دهم در درس شیمی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت مجازی بر یادگیری دانش‌آموزان پایه دهم در درس شیمی بود. روش پژوهش براساس هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی بود. این پژوهش ازنظر جمع‌آوری اطلاعات، شبه­تجربی با طرح پیش­آزمون –پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان پایه دهم رشته تجربی و ریاضی دبیرستان پردیس شریف شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که از روش جایگزینی تصادفی، 40 نفر برای انجام پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها آزمون یادگیری در درس شیمی بود. برای انجام پژوهش آزمون یادگیری شیمی که توسط پژوهشگر طراحی شد، مورداستفاده قرار گرفت. برای تجزیه تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد استفاده از واقعیت مجازی درس شیمی در (گروه آزمایش) بر یادگیری دانش‌آموزان در مبحث مورد تدریس با سطح معناداری 23/ 0 و (23/0P<، 46/1 F=) تأثیر معناداری ندارد.}, keywords_fa = {فناوری,واقعیت مجازی,یادگیری}, url = {https://www.jiera.ir/article_93061.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_93061_02ede43808f10f9322ff25453a627887.pdf} }