@article { author = {mohamadi javid, shahin and Shahriari Ahmadi, Mansoureh and Sepahmansour, Mozhgan}, title = {A comparison on effectiveness of training cognitive self-regulation and information technology on the employees’ organizational intelligence in Ministry of Culture and Islamic Guidance}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {13}, number = {45}, pages = {141-155}, year = {2019}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2019.142117.1572}, abstract = {This study aims to compare the extent of effectiveness of training cognitive self-regulation and information technology on the organizational intelligence of employees in Ministry of Culture and Islamic Guidance. The statistical population consisted of all employees of Ministry of Culture and Islamic Guidance, which were 1050 staff in Tehran according to the statistics office of this ministry in 2017-2018. Given the semi-experimental nature of the research, 60 employees were chosen randomly and after matching based on the criteria of age, gender, and working background, they were assigned into three 20-indivudal groups. The first group was trained information technology(According to Bayir & Keser, 2009, the electronic government and computer for all(, while the second group was trained cognitive self-regulation(According to the sociological cognitive theory of Bandura, 1993), with the control group receiving no training. The experimental and control groups responded to Albrecht organizational intelligence questionnaire (2003). For data analysis, correlated t-test and covariance analyses were used. The data were analyzed by SPSS 22. The research findings suggested that the difference between the experimental groups and the control group is significant at 0.001 level. This means that both educational methods for training information technology and cognitive self-regulation have caused enhanced organizational intelligence, while no significant difference was observed between the experimental groups (p>0.05). This, suggests that both trainings have had the same effectiveness on organization intelligence.}, keywords = {Cognitive self-regulation education,IT training,Organizational Intelligence,Job Satisfaction}, title_fa = {مقایسه اثربخشی آموزش خود تنظیمی شناختی و آموزش فناوری اطلاعات برهوش سازمانی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان اثربخشی آموزش خودتنظیمی شناختی و آموزش فناوری اطلاعات بر هوش سازمانی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود (1050 نفر در سال 96-97). با توجه به نوع پژوهش نیمه آزمایشی، تعداد 60 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند و پس از کنترل براساس ملاک­های سن، جنس، سابقه کار و میزان تحصیلات در سه گروه 20 نفری جایگزین شدند. به گروه اول آموزش فناوری اطلاعات (با توجه به رویکرد بایر و کیسر، 2009، دولت الکترونیک و کامپیوتر برای همه) و به گروه دوم آموزش خودتنظیمی شناختی (با توجه به رویکرد نظریه شناختی اجتماعی بندورا، 1993) داده شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. گروه­های آزمایشی و کنترل در پیش-آزمون و پس-آزمون به پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت (2003) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از روش­ تی همبسته و تحلیل کوواریانس استفاده شد. داده­ها به‌وسیله نرم‌افزار تحلیل آماری 22- spss مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که تفاوت بین گروه‌های آزمایشی با گروه کنترل در سطح 001/0 معنادار است. بدین معنا که هر دو روش آموزشی فناوری اطلاعات و خودتنظیمی شناختی باعث افزایش هوش سازمانی شده‌اند و بین گروه‌های آزمایشی تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0< P). بدین معنا که هر دو گروه اثربخشی یکسانی بر هوش سازمانی داشتند.}, keywords_fa = {خودتنظیمی شناختی,فناوری اطلاعات,هوش سازمانی}, url = {https://www.jiera.ir/article_93055.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_93055_96461a98a2549d63662310ff9531a0a6.pdf} }