@article { author = {hosseinzadeh taghvaie, marjan}, title = {Effectiveness of problem solving training on quality of life and social problem solving of under achieved gifted girls}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {13}, number = {45}, pages = {93-108}, year = {2019}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2019.105280.1180}, abstract = {The purpose of the present study was to determine the effectiveness of problem solving training on quality of life and social problem solving of gifted girls with less success than expected. In this research, using a semi-experimental method, two groups of experimental and control were participated in 3 phases; pre, post and follow-up (after 2 months) test. The target population was the number of all second-grade high school students in Karaj City's gifted student schools in the academic year of 95-96. One high school for gifted children was randomly selected out of 4 schools. In the statistical population, from 192 students, 57 students with Raven scores above 125, and the teacher-made achievement test score below 50 were selected .30 of them who had lower scores in academic achievement were randomly assigned to two groups. To gather the data, social problem-solving inventory (SPSI-R) (D, Zurilla & et al 2002) and the WHOQOL-BREF quality of life assessment (The World Health Organization, 1998) were used. The experimental group was regularly trained in problem solving skills during 8 sessions of 90 minutes of group counseling sessions, once in a week. In the inferential level Analysis of Covariance Test (ANCOVA) was used. Findings showed that the problem-solving education, significantly increased the quality of life and constructive social problem solving in the experimental group compared to before training and control group. The education, could not significantly decrease no adaptive social problem-solving in the experimental group. Group therapy was effective in the follow up session.}, keywords = {problem solving training,Quality of Life,social problem solving,under achieved gifted girles}, title_fa = {اثربخشی آموزش حل‌ مسئله بر کیفیت ‌زندگی و حل ‌مسئله اجتماعی دختران تیزهوش با موفقیت ‌کمتر ‌از ‌حد ‌انتظار}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثر‌بخشی آموزش حل ‌مسئله بر کیفیت زندگی و حل ‌مسئله اجتماعی دختران تیزهوش با موفقیت کمتر‌ از‌ حد ‌انتظار بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون و گروه گواه و پیگیری دوماهه بود. جامعه هدف کلیه دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه استعدادهای درخشان کرج در سال تحصیلی 96-95 بودند. از بین 4 مدرسه فرزانگان، یک مدرسه به‌صورت تصادفی انتخاب شد. از بین 192 دانش‌آموز کلاس دهم و یازدهم، تعداد 57 دانش‌آموز (دارای نمره ریون بالاتر از 125 و نمره زیر 50 آزمون پیشرفت تحصیلی معلم‌ساخته) تیزهوش ناموفق شناسایی شدند. 30 نفر از آن‌ها که نمره پیشرفت تحصیلی پایین‌تری داشتند به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه حل‌ مسئله اجتماعی (دی زوریلا و همکاران، 2002) و کیفیت زندگی فرم کوتاه (سازمان بهداشت جهانی، 1998) بود. گروه آزمایش به‌صورت منظم در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای، هفته‌ای یک جلسه تحت آموزش مهارت‌های حل ‌مسئله قرار گرفت. برای آزمون فرضیه‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد آموزش حل ‌مسئله به‌طور معناداری کیفیت زندگی و حل مسئله اجتماعی سازگار گروه آزمایش را در مقایسه با قبل از آموزش و گروه گواه افزایش داده ولی حل ‌مسئله اجتماعی ناسازگار گروه آزمایش را به‌طور معناداری کاهش نداده است. تأثیر آموزش در دوره پی گیری نیز ادامه یافت.}, keywords_fa = {آموزش حل ‌مسئله,تیزهوش با موفقیت کمتر ‌از ‌حد ‌انتظار,حل ‌مسئله اجتماعی,کیفیت زندگی}, url = {https://www.jiera.ir/article_93054.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_93054_ca093915fb1cf9d5cbeedb9b1919a083.pdf} }