@article { author = {soleimani, elham and Amin biedokhti, Ali Akbar and najafi, mahmood and KARAMI, MORTEZA}, title = {Designing the Pattern of Learning Transfer to Work Environment in Human Resource Development Programs}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {13}, number = {44}, pages = {37-51}, year = {2019}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2019.164438.1756}, abstract = {The purpose of this study was to provide a model for transferring learning to the workplace, based on a qualitative study design, we used a foundation-based approach to data theory. There was selected 30 managers, faculty members, employees, experts and human resources to be interviewed at the Ferdowsi University of Mashhad. Sampling done by following a theoretical one and the interviewees was selected by mean of snow ball technique. After deriving main themes and concepts from the written-facet interviews, researchers did analysis them by a mixed micro analyses. It was a combination of open and axial coding. The derived main themes categorized: individual factors, educational factors, organizational factors. The conditions for the transfer of learning: the conditions of the transfer, management factors and financial power of the organization. Interventional conditions include: trans-organization factors; strategic factors including: structural strategies, process strategies, and environmental strategies. The consequences of learning transfer were identified at both levels of individual and organizational}, keywords = {Learning transfer,foundation data theory,causal conditions,background conditions}, title_fa = {تدوین الگوی شکل‌گیری انتقال یادگیری به محیط کار در برنامه‌های توسعه منابع انسانی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای انتقال یادگیری به محیط کار بود. به این منظور بر مبنای طرح مطالعه کیفی و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد مطالعه انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، اعضای هیئت‌علمی، کارمندان، کارشناسان و متخصصان منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1397 بودند که با توجه به سطح اشباع داده­ها، 30 نفر از آن‌ها به­صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه­های نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل مصاحبه­ها با استفاده از رهیافت نظام­مند استراوش و کوربین کدگذاری باز، محوری، و منتخب صورت گرفت. با استفاده از مثلث­سازی و روش بازخورد مشارکت­کنندگان و خبرگان غیر‌مشارکت‌کننده از اعتبار تحلیل­ها اطمینان حاصل شد. نتایج پژوهش نشان‌دهندۀ، 13 مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی (عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی)؛ پدیده محوری (مشارکت فعالانه در آموزش و انتقال آموخته­ها)؛ شرایط زمینه­ای (شرایط و جو انتقال، عوامل مدیریتی و توان مالی سازمان)؛ شرایط مداخله­گر (عوامل فراسازمانی)؛ راهبردها (راهبردهای ساختاری، راهبردهای فرایندی و راهبردهای محیطی)؛ و پیامدها (پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی) به دست آمد که عوامل مؤثر بر انتقال آموخته­ها به محیط کار را نمایان می­کند.}, keywords_fa = {انتقال یادگیری,شرایط علی,شرایط زمینه‌ای,نظریه داده بنیاد}, url = {https://www.jiera.ir/article_89335.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_89335_7b732e7d8d3e1f2c4132d2a547018210.pdf} }