@article { author = {Shirani Bidabadi, Nahid and Nasr isfahani, Ahmad Reza and Mirshah Jafari, Ebrahim and Abedi, Ahmad}, title = {Investigating the Efficacy of Pre-Primary School Practical Math on Math Competency and Learning Behaviors of Children .}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {13}, number = {44}, pages = {23-36}, year = {2019}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2019.85982}, abstract = {This study aims to investigate the effectiveness of practical math education in preschool on math competency and learning behaviors of children. The research method was quasi-experimental. Sixty preschool children (female) were selected using the accessible sampling method. The children were randomly divided into two experimental and control groups. At first, the mathematical competence test was given to both groups.  While the control group received a typical preschool education based on the usual textbooks and worksheets, the practical instruction was used in the experimental group. The learning program was performed over a period of six months. After completing the educational program, both groups were tested. Results demonstrated a significant difference between the two groups in math competency. The study of learning activities during education showed that the program was effective in the type of activity, verbal behaviors, and engagement of children. And it has the greatest impact on the type of activity.}, keywords = {Mathematics,Pre-primary,Math Competency,Learning Behaviors}, title_fa = {شناسایی و اعتباربخشی مؤلفه‌های برنامه مطلوب آموزش ریاضی پیش از دبستان و تحلیل محتوای کتب مربوط}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش عملی ریاضی بر شایستگی ریاضی و رفتارهای یادگیری کودکان بود، روش انجام این پژوهش طرح شبه آزمایشی بوده است. بدین منظور 60 نفر از کودکان (دختر) دوره پیش‌دبستانی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا از دو گروه آزمون شایستگی ریاضی گرفته شد. سپس آموزش عملی مؤلفه‌های مشخص‌شده ریاضی پیش از دبستان طی 6 ماه در گروه آزمایشی اجرا گردید و گروه کنترل آموزش‌های معمول پیش‌دبستانی‌ها را دریافت کرد. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد تفاوت میانگین شایستگی ریاضی در دو گروه به‌طورکلی معنادار بود. بررسی فعالیت‌های یادگیری در حین آموزش نشان داد نوع برنامه و روش ارائه در نوع فعالیت، رفتار کلامی و مشارکت کودکان مؤثر بوده و بیشترین تأثیر را بر نوع فعالیت گذاشته است.}, keywords_fa = {پیش‌دبستان,رفتارهای یادگیری,ریاضی,شایستگی ریاضی}, url = {https://www.jiera.ir/article_85982.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_85982_0263b3e065d855c65f87f82fd6308a5b.pdf} }