@article { author = {Poormehdi, Aziz and mohammad Davoodi, Amir Hossein and Mohammadkhani, Kamran}, title = {Presenting a Model for Improving Research Ethics along with commercializing academic researches (Case: Islamic Azad university, Ardabil prouince branche).}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {315-335}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {When it comes to ethics and observance of the ethics of research, it means that research should not only have the appropriate method, but also be morally defensible. The purpose of this study was to provide a model for the promotion of research ethics in the commercialization of academic research of Islamic Azad universities in Ardebil. The research method was applied in terms of purpose and in terms of type of mixed data of exploratory type. The statistical population of the research qualitative section included the experts and academic experts and those with executive posts in the field of commercialization, which had an executive background at decision-making levels, and the researchers had books and articles in this field that, using Purposeful sampling method and saturation principle of ten people were selected as sample size. The second group of the statistical population of this study, which included all faculty members of faculty and academic degree of Islamic Azad University of Ardabil in the year 1395, was 537 people. Using multistage and relative cluster sampling method and Cochran formula, 172 persons were used as volume Sample selected. In this research, the library method, semi-structured interview (qualitative section) and researcher-made questionnaire (quantitative section) were used to collect data. The interview with the experts indicated that the interview was valid, and a reliable method was used to calculate the reliability of the two coders. The results indicated that the interview was valid and valid. In order to evaluate the validity of the questionnaire, face validity, content and construct were used. To determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used. Results indicated that the validity and reliability of the researcher made questionnaire were used. Content analysis was used to analyze the qualitative data of the research. In the quantitative part, according to the research questions, descriptive and inferential statistics (structural equation modeling, exploratory factor analysis, and one-sample t-test) were used and analyzed using Spss and Amos software. The results showed that components of research ethics include individual, environmental and organizational components, and commercialization components include individual, environmental and management components. The model presented in the research was fit to fit and the research findings also showed that among components of research ethics, individual and environmental components, and among components of commercialization, individual and managerial components are not in desirable condition. While the organizational component in research ethics and environmental component in commercialization has a relatively favorable status.}, keywords = {promotion of research ethics,Commercialization,Environmental Factors,Individual factors}, title_fa = {ارائه مدلی برای ارتقاء اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی (مورد: دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل)}, abstract_fa = {زمانی که از اخلاق و رعایت اصول اخلاقی در پژوهش صحبت می­شـود، منظـور ایـن است که پژوهش نه تنها باید دارای روش کار مناسب باشـد، بلکه از نظر اخلاقی نیز باید قابـل دفـاع باشـد. هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی دانشگاه­های آزاد اسلامی استان اردبیل است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل متخصصان و خبرگان دانشگاهی و افراد ذی­صلاح دارای پست­های اجرایی در زمینه تجاری سازی بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم­گیری برخوردار بوده و محققان دارای کتب و مقالاتی در این حوزه بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر به­عنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه اساتید هیت علمی و حق التدریس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در سال 1395 ، به تعداد 537 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و نسبی و فرمول کوکران، تعداد 172 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه­ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به­منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. به­منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به­منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده­های کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤال­های پژوهش از روش­های آمار توصیفی و استنباطی (مدل­سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای) و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفه­های اخلاق پژوهشی شامل مؤلفه­های فردی، محیطی و سازمانی هستند و مؤلفه های تجاری­سازی، شامل مؤلفه های فردی، محیطی و مدیریت می­باشند. مدل ارائه شده در پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود و یافته­های پژوهش همچنین نشان دادند که در بین مؤلفه­های اخلاق پژوهشی، مؤلفه فردی و محیطی و در بین مؤلفه­های تجاری سازی، مؤلفه فردی و مدیریتی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. در حالیکه، مؤلفه سازمانی در اخلاق پژوهشی و مؤلفه محیطی در تجاری سازی از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردارند.}, keywords_fa = {ارتقاء اخلاق پژوهشی,تجاری سازی,عوامل محیطی,عوامل فردی}, url = {https://www.jiera.ir/article_65002.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_65002_a347ce901902a63415413197c14959fb.pdf} }