@article { author = {Zahmatkesh, Yasamin Zeynab and Dortaj, Fariborz and Sobhi Gharamaleki, Naser and Kiamanesh, Ali Reza}, title = {The Effectiveness of Mindfulness Training on Increasing Working Memory Capacity and Academic Self-Efficacy of Girl Students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {12}, number = {ویژه‌نامه}, pages = {13-26}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = { The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness education on increasing the capacity of working memory and academic self-efficacy of female students. Method: This research is a fundamental research part of the research. The quasi-experimental research method is. The statistical population of this study included all secondary high schools in district 5 of Tehran in academic year 97-96. Accordingly, the participants were divided into two groups (15 people) and control (15 people) and tested according to the pre-test post-test design with the control group. Then, a test of data processing (2000) and a self-efficacy test (Sherer, 1978) were performed as a pre-test. After running an independent variable of 8 sessions, they were again performed as a post-test. Results: The results of covariance analysis showed The training of mindfulness skills led to increased work memory and academic self-efficacy in students. Conclusion: The results of data analysis showed that increasing the skill of mindfulness can increase the capacity of working memory and academic self-efficacy of students. The change in students' beliefs toward positive and increasing their self-education is the result of cognitive training and mindfulness.}, keywords = {Mindfulness skills training,work memory capacity,Academic self-efficacy}, title_fa = {اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر}, abstract_fa = { هدف  از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری  و  خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر بود .روش:.این پژوهش ازنظر هدف جزء پژوهش‌ های بنیادی است. روش تحقیق شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیرستان های متوسطه دولتی منطقه 5 شهر تهران  در سال تحصیلی 97-96 بوده است. بر این اساس شرکت کنندگان به دوگروه آزمایش(15 نفر)  و کنترل (15 نفر)  تقسیم شدند و بر اساس طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل آزمون شدند . سپس آزمون پردازش اطلاعات رایدینگ(2000) و آزمون خودکارامدی (شرر ، 1978) به عنوان پیش آزمون اجرا شدند و پس از اجرای متغیر مستقل که به تعداد 8 جلسه برگزار شدد  مجددا به عنوان پس آزمون اجرا شدند.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی منجر به افزایش ظرفیت حافظه کاری و  خودکارآمدی  تحصیلی در دانش‌آموزان شد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که افزایش مهارت ذهن آگاهی  می تواند ظرفیت حافظه کاری و  خودکارآمدی  تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهد .تغییر باورهای دانش آموزان  به سمت مثبت و افزایش خوداگاهی تحصیلی آنان نتیجه آموزش های شناختی و ذهن آگاهی است.}, keywords_fa = {آموزش مهارت‌های ذهن آگاهی,ظرفیت حافظه کاری,خودکارآمدی تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_64984.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64984_df2af1023dc8a0bc0c97070883a4ff65.pdf} }