@article { author = {Zaraii Zavaraki, Esmaeil}, title = {Curriculum Development of Educational Technology Graduate Degree with a focus on Special Education in Iran}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {11}, number = {39}, pages = {175-205}, year = {2018}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2018.64749}, abstract = {The aim of this study was to develop a graduate degree in educational technology curriculum with a focus on special education in Iran. The method of research was descriptive-analytic and compatible with Brady method. The study population included all universities in the world, is held graduate degree in educational technology curriculum with a focus on special education. In addition, all masters and experts in the field of educational technology, psychology and education of exceptional children Allameh Tabataba’i University, Tehran University and the Iran's organization for exceptional education as a population were considered. The sample were 8 universities in the world, is held graduate degree in educational technology curriculum with a focus on special education and 33 experts in the field of educational technology, psychology and education of exceptional children of Allameh Tabataba’i University, Tehran University and Iran's organization for exceptional education that were chosen purposively. In this study, a questionnaire was used as a measurement tool. Descriptive statistics to analyze data such as frequency, percentage and mean were used. Based on the findings, graduate educational technology curriculum was developed with a focus on special education.}, keywords = {Educational Technology,Special Education,Curriculum Development}, title_fa = {طراحی برنامه درسی دورۀ کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه در ایران}, abstract_fa = { هدف این پژوهش، طراحی برنامه درسی دورۀ کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه در ایران است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و منطبق با روش پژوهش بردی انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشگاه‌هایی است که در سطح جهانی مجری برگزاری دورۀ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه بودند. همچنین کلیه‌ی اساتید و متخصصان رشته‌های تکنولوژی آموزشی و روان‌شناسی و آموزش استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ایران در سال 1394، جامعه آماری در نظر گرفته شدند. نمونه آماری شامل 8 دانشگاه‌ از میان دانشگاه‌های معتبر امریکا است که در سطح جهانی مجری برگزاری دورۀ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه هستند و همچنین 33 نفر از اساتید و متخصصان رشته‌های تکنولوژی آموزشی و روان‌شناسی و آموزش کوکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ایران به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته به‌عنوان ابزار اندازه­گیری استفاده شد. بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده که حاصل نظرسنجی از متخصصان و بررسی برنامه درسی در این زمینه در سطح ملی و بین‌المللی بود، برنامه درسی دورۀ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش ویژه تدوین گردید.}, keywords_fa = {آموزش ویژه,تکنولوژی آموزشی,دورۀ کارشناسی ارشد,طراحی برنامه درسی}, url = {https://www.jiera.ir/article_64749.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_64749_e7822f2063d6941e5c767d8f5f39f8eb.pdf} }