@article { author = {Nemat tavousi, Mohtaram and Ghahri saremi, Zahra}, title = {Core Self-Evaluations and Academic Burnout: The Mediating Role of Coping Styles}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {11}, number = {38}, pages = {81-101}, year = {2017}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2017.59729}, abstract = {The purpose of this study was the mediating role of coping styles in the relation between core self-evaluations and academic burnout. By multistage cluster sampling, 233 students of Islamic Azad University from South Tehran Branch were chosen studying in bachelor’s and master’s degrees in 2015-2016 and completed Core Self-Evaluations Scale (CSEs; Juge, Ereza, Bono & Thoreson, 2003), School Burnout Inventory  (SBI; Breso, Salanova & Schoufeli, 2007) and shortened version of the Coping Inventory for Stressful Situations (CISS-21; Calsbeek, Rijkan, Henegouwen & Dekker, 2002). The results of path analysis showed that problem-focused coping and emotion-focused coping had significantly mediating role in relation between core self-evaluations and academic burnout but avoidant coping has no significant mediating role. The data showed that problem-focused coping and emotion-focused coping had negative mediator role in relation between core self-evaluations and academic emotional exhaustion, academic uninterested, and had positive meditator role with academic inefficacy. Accordingly, it can be said that personality traits as a person can predict individual’s differences in people’s coping styles and academic burnout. From these findings it can be concluded that training coping style reduce academic burnout effectively.}, keywords = {Academic burnout,Coping styles,Core self-evaluations}, title_fa = {هسته ارزشیابی‌های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه‎ای سبک‌های مقابله‎ای}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای سبک‌های مقابله در رابطه بین هسته ارزشیابی‌های خود و فرسودگی تحصیلی بوده است. با استفاده از روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 233 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در نیمسال تحصیلی دوم 95-94 انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابی‌های خود (جاج، ارز، بونو و تورسن، 2003)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو، سالانوا و شوفلی، 2007) و فرم کوتاه سیاهه مقابله با شرایط تنیدگی‌زا (کالزبیک، ریجکان، هنگوون و دکر، 2002) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مقابله مسئله‌محور و مقابله هیجان‌محور در ارتباط بین هسته ارزشیابی‌های خود و مؤلفه‌های فرسودگی تحصیلی نقش واسطه‌ای معنادار دارد اما مقابله اجتنابی نقش واسطه‌ای معنادار ندارد. نتایج نشان داد مقابله مسئله‌محور و مقابله هیجان‌محور در ارتباط بین هسته ارزشیابی‌های خود با خستگی هیجانی و بی‌علاقگی تحصیلی نقش واسطه‌ای منفی معنادار و با ناکارآمدی تحصیلی نقش واسطه‌ای مثبت معنادار دارد. بر اساس یافته‎های این پژوهش می‌توان دریافت رگه‌های شخصیت به‌عنوان عامل فردی، تفاوت‌های افراد در سبک‌های مقابله و فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی می‎کند و درنتیجه آموزش سبک مقابله‌ای مناسب به دانشجویان، فرسودگی تحصیلی آن‌ها را کاهش می‎دهد}, keywords_fa = {سبک‌های مقابله‌ای,فرسودگی تحصیلی,هسته ارزشیابی‌های خود}, url = {https://www.jiera.ir/article_59729.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_59729_8b55c3241fcdf82cab0e0c94a3fbea4c.pdf} }