@article { author = {Tavakkol, Mohammad and larijani, mahsa}, title = {Study of Potential of Information and Communication Technology (ICT) in Teaching Students and the Process of Integration in Schools: A Case Study High Schools in Tehran}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {11}, number = {37}, pages = {11-36}, year = {2017}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {10.22034/jiera.2017.57764}, abstract = {The aim of this study was to evaluate the potential of ICT in the educational process and the process of teaching high school students in schools, and the process of integration and acceptance in schools, which was done through a case study. Through a case study has been done. The statistical population of the study is all managers, teachers and technology administrators working in the high schools of Tehran. In order to conduct research, six high schools in the city (four state high schools and two non- profit high schools) were selected from the high, the middle and lower region of the city, and semi- structured deep interviews were conducted with 34 staff members in the schools And analyzed using open, axial and selective coding .Findings from deep interviews indicate that respondents have highlighted the potential of information and communication technology in education, reform of educational structure, facilitation, guidance, communication and design and production tools. In the process of technology integration, at macro level, smart intelligence, school equipping, incentive support, specialist training, content creation, and conversion training based on exam must be considered. At the middle level, the type of school seems to be a way of managing and employing teachers in the process of integrating technology. At micro level, the process of integrating ICT into the teaching process of teachers has been analyzed and interpreted in such categories as acceptance, implementation, matching and inventiveness.}, keywords = {information and communication technology,Integration process,Educational structural reform}, title_fa = {بررسی پتانسیل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش دانش‌آموزان و فرایند ادغام آن در مدارس: مطالعه موردی دبیرستان‌های دخترانه شهر تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی پتانسیل­های فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش دانش‌آموزان دبیرستان و ادغام آن در مدارس بود که از طریق مطالعه موردی صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران، دبیران و مسئولان فناوری شاغل در مدارس مقطع متوسطه نظری شهر تهران (دخترانه) در سال 1395 بودند؛ به‌منظور انجام تحقیق، شش دبیرستان در سطح شهر (چهار دبیرستان دولتی و دو دبیرستان غیرانتفاعی) و از مناطق بالا، متوسط و پایین‌شهر انتخاب شد و درمجموع با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند با 34 نفر از کادر مدارس مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به عمل آمد و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی داده‌ها مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­های حاصل از مصاحبه­های عمیق نشان داد که پاسخگویان، پتانسیل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش را، اصلاح ساختار آموزشی، تسهیل گری، هدایت‌گری، ارتباط‌دهنده و ابزار طراحی و تولید برشمردند. در خصوص فرایند ادغام فناوری، در سطح کلان، تأمین اعتبار هوشمند سازی، تجهیز مدارس، حمایت­های تشویقی، تربیت نیروی متخصص، تولید محتوا و تغییر آموزش مبتنی بر کنکور باید موردتوجه قرار گیرد. در سطح میانه، به نظر می‌رسد نوع مدرسه، نحوه مدیریت و به‌کارگیری معلمان در فرایند ادغام فناوری اثرگذار باشد. در سطح خرد نیز فرایند ادغامICT در فرایند تدریس معلمان، در مقولاتی همچون پذیرش، تطبیق، مناسب‌سازی و ابداع تحلیل و تفسیر شد.}, keywords_fa = {اصلاح ساختاری آموزشی,فرایند ادغام,فناوری اطلاعات و ارتباطات}, url = {https://www.jiera.ir/article_57764.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_57764_99d7460000d1589d5074eb3bfcd3ecc0.pdf} }