@article { author = {., . and ., .}, title = {Comparison of solving social problems, impulsivity and self-efficacy in bullying and normal students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {10}, number = {32}, pages = {124-143}, year = {2016}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study was to compare social problem solving, impulsivity and self-efficacy in bullying and normal students. To achieve this goal, among the statistical population of the present study, which included all the bullying and normal students of Ardabil schools in the period of 1963-94, 60 students were selected by multistage cluster sampling as two groups (30 normal students and 30 bullying students). Long and Cassidy Social Problem Solving Questionnaires, Barracat Impact Scale and Sherer Self-efficacy Questionnaire were used to collect data. The method of this study was comparative. For analyzing the data, multivariate analysis of covariance was used. The results showed that there is a significant difference between the bullying and normal students in terms of solving social problem, self-efficacy and impulsivity. This means that bullying students were at a lower level in terms of solving social problems and self-efficacy than ordinary students, but they were high in terms of impulsivity. According to the findings of this study, it can be concluded that solving social problem, impulsivity and self-efficacy act as an important psychological factor in predicting bullying, and paying attention to them can play an important role in preventing bullying in students}, keywords = {solving social problem,Impulsivity,self-efficacy,Bullying}, title_fa = {مقایسه حل مسأله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی در دانش آموزان زورگو و عادی}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه­ی حل مسأله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی در دانش آموزان زورگو و عادی بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعه آماری پژوهش حاضر که شامل کلیه دانش آموزان زورگو و عادی  مدارس شهرستان اردبیل در سال­تحصیلی 94-1393 بودند،60 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان دو گروه مورد مطالعه(30 دانش آموز عادی و 30 دانش آموز زورگو) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های حل مساله اجتماعی لانگ و کسیدی، تکانشوری بارات و خودکارآمدی شرر استفاده شد. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر علی_ مقایسه­ای بود، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان زورگو و عادی  از لحاظ حل مسأله اجتماعی، خودکارآمدی و تکانشوری تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان زورگو از لحاظ حل مساله اجتماعی و خودکارآمدی نسبت به دانش آموزان عادی در سطح پایین تری قرار داشتند ولی از از نظر تکانشوری در سطح بالایی بودند. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که حل مساله اجتماعی، تکانشوری و خودکارآمدی به عنوان عامل روانشناختی مهم در پیش بینی زورگویی عمل می کند و توجه به آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از زورگویی دانش آموزان داشته باشد.  }, keywords_fa = {حل مسأله اجتماعی,تکانشوری,خودکارآمدی,زورگویی}, url = {https://www.jiera.ir/article_49494.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_49494_d99b77deaadad4043e6cb41f30bee7fc.pdf} }