@article { author = {., . and ., . and ., . and ., . and ., .}, title = {The role of the intermediate goals of progress in the relationship between the structure of the educational system and the academic achievement of students}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {10}, number = {32}, pages = {23-51}, year = {2016}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the intermediate role of progress goals in relation between the structure of the educational system and academic achievement of students. The population of the study consisted of all students of technical and engineering colleges of 5 universities in Tehran. A random sample of 400 students was selected as the research sample. The instruments used in this study are the Meggliidal Classroom Object Structure Questionnaire and the Elliotomaggregate Progression Objectives Questionnaire. To measure the academic achievement of students, the average of all students in the past is used. Research data from the structural equation model examined the research hypothesis. The results of the research show that the target structure with complete mediation of the goals of the progression explains 23% of the changes in the academic achievement of the students, and according to the objectives of the approach-functional progression, the goal-oriented approach-functional structure, the dominant goal structure, the goals of the approach-mastery progress, the goals Achievement-Avoidance Progress, Avoidance-Performance Progress Objectives, and Avoidance-Functional Objective Structure, explain the student's academic achievement. Given the more perceptions of the functional target structure in students and their functional targeting, it is suggested that planning for a higher education structure is based on the mastery of the target structure in order to increase the level of commitment to learning by guiding students towards the goals of mastery progression}, keywords = {Achievement goals,Target Structure,academic achievement}, title_fa = {نقش واسطه‌ای اهداف پیشرفت در ارتباط بین ساختار هدف نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه‌ای اهداف پیشرفت در ارتباط بین ساختار هدف نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده‌های فنی و مهندسی 5 دانشگاه سراسری تهران می‌باشد که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 400 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ساختار هدف کلاسی میگدلی و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوتومکگرگور می‌باشد و برای اندازه‌گیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان از معدل کل دانشجویان درترم گذشته استفاده شده است. داده‌های پژوهش از طریق مدل معادلات ساختاری، مفروضه پژوهش را مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش بیان‌کننده این است که ساختار هدف با واسطه‌گری کامل اهداف پیشرفت، 23 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین می‌کنند و به ترتیب اهداف پیشرفت رویکردی- عملکردی، ساختار هدف رویکردی- عملکردی، ساختار هدف تسلطی،  اهداف پیشرفت رویکردی- تسلطی، اهداف پیشرفت اجتنابی- تسلطی، اهداف پیشرفت اجتنابی- عملکردی و ساختار هدف اجتنابی- عملکردی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین می‌کنند. با توجه به ادراک بیشتر ساختار هدف عملکردی در دانشجویان و هدف گزینی عملکردی آنها، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی ساختار آموزش عالی بیشتر مبتنی بر ساختار هدف تسلطی باشد تا با هدایت دانشجویان به سمت اهداف پیشرفت تسلطی، میزان تعهد آنان را به یادگیری افزایش دهند.}, keywords_fa = {اهداف پیشرفت,ساختار هدف,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_49488.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_49488_d54a90f19116ae3dad2fe7c72361dc30.pdf} }