@article { author = {Aghili mehrizi, Yasaman and Pourehsan, Somayeh and Towhidi, Afsaneh}, title = {Relationship between personality traits and coping styles with academic burnout: The mediating role of academic procrastination}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {16}, number = {57}, pages = {91-104}, year = {2022}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the relationship between personality traits and coping styles with academic burnout: the mediating role of academic procrastination in female high school students in Kerman. The research is a correlational design and the sample group was 498 students of arithmetic and God-fearing schools in the academic year of 2019-2020 who were selected by multi-stage cluster sampling method. The tools used in this study included Maslash burnout list (2002), Andler and Parker stress coping style list (1990), Neo personality traits list (1992), and Solomon and Roth Bloom's list of academic procrastination (1994). Indirect path of personality traits (extraversion / introversion (-0/31), neuroticism (0/301), openness to experience (-0/25), adaptation (-0/23), conscientiousness (-0/21)) is significant through academic procrastination on burnout plus the indirect path of style (p<0/001). Coping with stress (problem-oriented (-0/32), emotion-driven (0/30), social engagement, and distraction (-0/19)) is significant through academic procrastination on burnout (p<0/001). Therefore, since people use stress coping styles according to their personality traits and characteristics, teaching stress coping strategies and skills to people with personality traits (extroversion, introversion). Neuroticism, conscientiousness and adaptation and openness to experience) in addition to reducing academic procrastination is also effective in reducing academic burnout.}, keywords = {stress coping styles,personality traits,academic procrastination,Academic burnout}, title_fa = {رابطه بین ویژگی‌های شخصیت و سبک‌های مقابله با استرس با فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری تحصیلی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیت و سبک‌های مقابله با استرس با فرسودگی تحصیلی و نقش واسطه‌ای اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کرمان بود. طرح پژوهش از نوع طرح همبستگی است و گروه نمونه ۴۹۸ نفر از دانش‌آموزان مدارس حسابی و با‌خدا در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بودند که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل سیاهه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002)، سیاهه سبک‌های مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990)، سیاهه ویژگی‌های شخصیت نئو (1992) و سیاهه اهمال‌کاری تحصیلی سولومن و راث بلوم (1994) بود. نتایج با استفاده از روش معادلات ساختاری به دست آمدند و نشان می‌دهد ضریب مسیر غیر‌مستقیم ویژگی‌های شخصیت (برون‌گرایی/ درون‌گرایی (31/0-)، روان‌‌رنجورخویی (30/0)، گشودگی به تجربه (25/0-)، سازگاری (23/0-)، وظیفه شناسی (21/0-)) از طریق اهمال‌کاری تحصیلی روی فرسودگی تحصیلی معنادار است (p<0/001) به علاوه ضریب مسیر غیرمستقیم سبک‌های مقابله با استرس (مساله‌محور(32/0-)، هیجان-محور(30/0)، مشغولیت اجتماعی و حواس پرتی (19/0-) از طریق اهمال‌کاری تحصیلی روی فرسودگی تحصیلی معنادار است (001/0 p<. بنابراین از آنجایی که افراد با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود از سبک‌های مقابله با استرس استفاده می‌کنند، آموزش راهبردها و مهارت‌های مقابله با استرس در افراد دارای ویژگی‌های شخصیتی‌(برون‌گرایی، درون‌گرایی، روان‌نژندی، وظیفه‌شناسی و سازگاری و گشودگی به تجربه) علاوه بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در جهت کاهش فرسودگی تحصیلی نیز موثر است.}, keywords_fa = {سبک‌های مقابله با استرس,ویژگی‌های شخصیت,اهمال‌کاری تحصیلی,فرسودگی تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_149229.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_149229_7944640aea6cb8a2c17b9cf65240046f.pdf} }