@article { author = {Mehrabi, Golpar and abbaspour, abbas and Delavar, Ali and Khorsandi Taskooh, Ali}, title = {Identifying the factors contributing to quality of academic research in humanities and social sciences}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {16}, number = {56}, pages = {5-21}, year = {2022}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {Identifying the factors contributing to quality of academic research in humanities and social sciencesAbstract, identifying the factors contributing to quality of academic research, especially in humanities and social sciences, deserves special attention. Given differences in research quality criteria in different fields, the present study adopted the methods of systematic literature review and thematic analysis to identify the dominant values and themes relevant to research quality in humanities and social sciences. Within the systematic literature review, all the related researchers were retrieved from international and national databases and then filtered. The criteria and themes influencing research quality were extracted from a select number of related researches. The extracted criteria were coded in three stages. This yielded three categories, namely inclusive themes, organizing themes, and basic themes. The themes were validated through consultation with the experts in humanities and social sciences. According to the results, inclusive themes included the research infrastructure, organizational climate, accurate scientific plan, scientific desirability, research productivity, scientific influence and authority, innovative visualization. The results are expected to help researchers conduct quality research. Moreover, the findings can help enhance academic research management systems in their accurate evaluation of researches, particularly in humanities and social sciences.Keywords: academic research quality, humanities and social sciences, systematic literature review, thematic analysis}, keywords = {academic research quality,humanities and social sciences,Systematic literature review,Thematic Analysis}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاءکیفیت پژوهش دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی}, abstract_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت پژوهش‌ها موضوعی نیازمند توجه به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است. با توجه به متفاوت بودن معیارهای کیفیت پژوهش در حوزه‌های مختلف علمی، هدف پژوهش حاضر شناسایی ارزش‌های غالب و مضامین مرتبط با کیفیت پژوهش در حوزه علوم‌انسانی و اجتماعی است. از این رو، پژوهش حاضر با استفاده از دو روش مرور نظام‌مند ادبیات و تحلیل مضمون انجام شده است. با استفاده از روش مرور نظام‌مند ادبیات، تمامی پژوهش‌های مرتبط در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر بین‌المللی و داخلی بازیابی شده و مورد غربالگری قرار گرفتند؛ سپس، بر اساس منابعِ مرتبطِ گزینش شده، همه معیارها و مضامین اثرگذار بر کیفیت پژوهش شناسایی و استخراج شدند. معیارهای استخراج شده به عنوان کد یا مضمون در سه مرحله کدگذاری شدند. در نتیجه، سه دسته کد شامل مضامین فراگیر، مضامین سازمان‌دهنده و مضامین پایه شکل گرفتند. اعتبارسنجی مضامین نیز از طریق مشارکت و همفکری با متخصصان علوم انسانی واجتماعی محقق گردید. یافته‌های این پژوهش نشان داد که، مضامین فراگیر عبارتند از: زیرساخت پژوهش، جو سازمانی، طرح علمی دقیق، مطلوبیت علمی و مولد بودن پژوهش، نفوذ و اقتدار علمی و تصویرسازی خلاقانه. انتظار می‌رود یافته‌های این پژوهش یاریگر پژوهشگرانی باشد که درصدد انجام پژوهش باکیفیت هستند و از سوی دیگر این یافته‌ها، تسهیل‌گر ارتقا نظام مدیریت پژوهش دانشگاهی به هنگام ارزیابی دقیق پژوهش‌ها به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی باشد. کلیدواژه‌ها: کیفیت پژوهش دانشگاهی، علوم انسانی و اجتماعی، مرور نظام‌مند ادبیات، تحلیل مضمون}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: کیفیت پژوهش دانشگاهی,علوم انسانی و اجتماعی,مرور نظام‌مند ادبیات,تحلیل مضمون}, url = {https://www.jiera.ir/article_147159.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_147159_05091d5154fdd32fc8308c3a697f782d.pdf} }