@article { author = {Ghanbari, Siroos and Majooni, Hosein}, title = {The Impact of Ethical Leadership on School Organizational Effectiveness through the Mediating Role of Psychological Empowerment and Creative Teachers }, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {53}, pages = {163-178}, year = {2021}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effect of ethical leadership on the organizational effectiveness of schools with the mediating role of creativity and psychological empowerment of teachers. The research method was descriptive-correlational. The study population consisted of 2209 teachers in Shiraz District 1 in the academic year 2020-2021. Which was selected using a simple random sampling method and based on Cochran's formula, a sample of 327 teachers from this community. To collect data from four ethical leadership questionnaires (Kalshoven, Den Hartog & De Hoogh, 2011); Psychological empowerment (Spreitzer, 1995); Staff Creativity (Torrance, 1963) and the School Organizational Effectiveness Questionnaire (Serjivani, Strata & Robert, 1992) were used. Data analysis was performed using structural equation modeling. Findings showed that: Ethical leadership, psychological empowerment and creativity have a direct, positive and significant effect at the level of 0.05 on organizational effectiveness; Ethical leadership also has an indirect, positive and significant effect on organizational effectiveness through the mediation of psychological empowerment and creativity. From the findings, it can be concluded that ethical leaders, along with the mediating role of psychological empowerment and creativity of teachers, have an effective role in the organizational effectiveness of schools. Therefore, if school principals and leaders have positive qualities of ethical leadership and in this process use strategies such as psychological empowerment and creativity of teachers, they can create favorable conditions for cooperation and participation of teachers in various school affairs and ultimately. Provide school effectiveness.}, keywords = {Organizational Effectiveness,Psychological Empowerment,creativity,Ethical Leadership,Teachers}, title_fa = {تأثیر رهبری اخلاقی در اثربخشی سازمانی مدارس با نقش میانجی توانمندسازی روان‌شناختی و خلاقیّت معلّمان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی در اثربخشی سازمانی مدارس با نقش میانجی خلاقیّت و توانمندسازی روان‌شناختی معلّمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل معلّمان ناحیه 1 شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 2209 نفر بودند، که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم 327 معلّم از این جامعه انتخاب شد. برای جمع‏آوری داده‌ها از چهار پرسشنامه رهبری اخلاقی (Kalshoven et al., 2011)؛ توانمندسازی روان‌شناختی (Spreitzer, 1995)؛ خلاقیّت کارکنان (Torrance, 1963) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی مدارس (Serjivani et al., 1992) استفاده گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‏سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‏های پژوهش نشان داد که: رهبری اخلاقی، توانمندسازی روان‌شناختی و خلاقیّت، اثر مستقیم، مثبت و معناداری در سطح 05/0 بر اثربخشی سازمانی دارد؛ همچنین رهبری اخلاقی با میانجی‏گری توانمندسازی روان‌شناختی و خلاقیّت اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر اثربخشی سازمانی دارد. از یافته‏ها می‏توان نتیجه گرفت که رهبران اخلاقی به همراه نقش میانجی توانمندسازی روان‌شناختی و خلاقیّت معلّمان، دارای نقش مؤثّری در اثربخشی سازمانی مدارس می‏باشند؛ بنابراین چنانچه مدیران و رهبران مدارس از خصایص مثبت رهبری اخلاقی برخوردار باشند و در این فرایند از راهبردهایی مانند توانمندسازی روان‌شناختی و خلاقیّت معلّمان بهره گیرند، می‏توانند شرایط مساعدی جهت همکاری و مشارکت هر چه بیشتر معلّمان در امور مختلف مدرسه و درنهایت اثربخشی مدرسه فراهم کنند.}, keywords_fa = {اثربخشی سازمانی,توانمندسازی روان‌شناختی,خلاقیّت,رهبری اخلاقی,معلّمان}, url = {https://www.jiera.ir/article_144521.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_144521_72130038347e0ee2034062b6640804b2.pdf} }