@article { author = {Tabatabai adnan, Elaham and Jalili shishavan, Ali and Bigdeli, Hossin and Moosazadeh, Zohreh}, title = {Causal Explanation of Job Engagement of Physical Education Teachers Based on Goal Orientation and Teaching Emotions}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {53}, pages = {139-149}, year = {2021}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {This study aimed to explain the teachers' job involvement based on goal orientations by the mediating role of teaching emotions. Using random sampling method, 228 females (135) and male (116) high school teachers were selected from areas of the Tabriz Education Organization. Participants completed the Goal Orientations for Teaching (GOT: Butler, 2007), the Achievement Emotions Questionnaire for Teachers (AEQ Teacher: Frenzel et al., 2010), and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9: Schaufeliet al., 2006). Data analysis was performed by structural equation modeling. The results showed that mastery goal orientation positively predicts teachers' job engagement both directly and indirectly through the mediation of positive teaching emotions. In contrast, work-avoidance goal orientation negatively predicts job engagement both directly and through positive emotions. Also, ability-approach and ability-avoidance goal orientations predicted more job engagement only indirectly and mediated by positive emotions. Despite the significant direct effect of mastery goals and work avoidance goals on the teaching of negative emotions, but this emotion did not have a significant effect on teachers' job engagement. These results highlighted the role of adaptive goal orientations in increasing and in contrast, maladaptive goal orientations in reducing teachers' job engagement.}, keywords = {Teaching goal orientation,Physical Education,Job Engagement,teacher emotions}, title_fa = {تبیین علّی درگیری شغلی معلمان تربیت‌بدنی بر اساس جهت‏گیری هدف و هیجانات تدریس}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تبیین درگیری شغلی معلمان بر اساس جهت‏گیری‏های هدف با توجه به نقش میانجی هیجانات تدریس بود. از طریق نمونه‌گیری تصادفی، تعداد 228 معلم دوره متوسطه خانم (135) و آقا (116) از نواحی آموزش‌وپرورش تبریز انتخاب شدند. مشارکت‌کنندگان، پرسشنامه جهت‏گیری هدف برای تدریس (Butler, 2007)، پرسشنامه هیجانات پیشرفت معلم (Frenzel et al., 2010) و مقیاس کوتاه درگیری شغلی (Schaufeli et al., 2006) را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با روش مدل‏سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که جهت‏گیری هدف تبحری هم به‌طور مستقیم و هم با میانجی گیری هیجانات مثبت تدریس، درگیری شغلی را به‌طور مثبت پیش‏بینی می‏کند. در مقابل، جهت‏گیری هدف اجتناب از کار هم به‌طور مستقیم و هم با میانجی گیری هیجانات مثبت، درگیری شغلی را منفی پیش‏بینی می‏کند. همچنین اهداف توانایی گرایشی و اجتنابی نیز صرفاً به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری هیجانات مثبت درگیری شغلی بیشتر را پیش‏بینی کردند. با وجود معناداری اثر مستقیم اهداف تبحری و اجتناب از کار بر هیجانات منفی تدریس، اما این هیجان اثر معناداری بر درگیری شغلی نداشت. این نتایج نقش جهت‏گیری‏های هدف سازگارانه را در افزایش درگیری شغلی و در مقابل جهت‏گیری‏های هدف ناسازگارانه را در کاهش درگیری شغلی معلمان نمایان ساخت.}, keywords_fa = {جهت‏گیری هدف تدریس,تربیت‌بدنی,درگیری شغلی,هیجانات معلم}, url = {https://www.jiera.ir/article_142499.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_142499_a2c7bdbbbe4a48f144d9c815b2e04fc4.pdf} }