@article { author = {Fallahi, Hassan and Andishmand, Vida and Kamyabi, Mitra and Soltani, Amanollah}, title = {Relationship between Irrational Beliefs and Emotion Management with Ethical Judgment and Class Control Considering the Mediating Role of Anxiety Thoughts in Teachers}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {15}, number = {53}, pages = {110-126}, year = {2021}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to model the structural equations of the relationship between irrational beliefs and emotion management with moral judgment and class control according to the mediating role of teachers' anxious thoughts. The research method was descriptive correlation. The statistical population included all teachers with 1400 people in the academic year of 1998-99. 560 people were selected through stratified random sampling. The data were collected using the Jones (1993) Irrational Beliefs Questionnaire Kim Graz (2004), the Wells Anxiety Thoughts (1995), the Sinha Ethical Judgment (1998), and the Martin et al. (2002) Class Control Questionnaire. Data analysis was inferential statistics and structural equation modeling were used. The results showed that the model of explaining the relationship between irrational beliefs and emotion management with moral judgment and class control has an acceptable fit considering the mediating role of teachers' anxious thoughts. So that there is an inverse and significant relationship between irrational beliefs and its components with moral judgment and class control, there is a positive and significant relationship between emotion management and its components with moral judgment and class control. And anxious thoughts mediate in relation to other variables.}, keywords = {Irrational Beliefs,Emotion Management,Anxious Thoughts,Moral Judgment,class control}, title_fa = {رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران}, abstract_fa = {این تحقیق باهدف مدل‏یابی معادلات ساختاری رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران به تعداد 1400 نفر در سال تحصیلی 99-98 بوده است. 560 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‏های باورهای غیرمنطقی Jones (1993)، مدیریت احساسات Kim Graz (2004)، افکار اضطرابی Wells (1995)، قضاوت اخلاقی Sinha (1998) و پرسشنامه کنترل کلاس Martin و همکاران (2002) استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها از آماره‏های توصیفی و استنباطی و مدل‏یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد مدل تبیین رابطه بین باورهای غیرمنطقی و مدیریت احساسات با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس با توجه به نقش میانجی افکار اضطرابی دبیران از برازش قابل‌قبولی برخوردار است. به‌طوری‌که بین باورهای غیرمنطقی و مؤلفه‌های آن با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس رابطه معکوس و معنی‏داری وجود دارد، بین مدیریت احساسات و مؤلفه‌های آن با قضاوت اخلاقی و کنترل کلاس رابطه مثبت و معنی‏دار وجود دارد و افکار اضطرابی در رابطه سایر متغیرها نقش میانجی دارد.}, keywords_fa = {افکار اضطرابی,باورهای غیرمنطقی,قضاوت اخلاقی,کنترل کلاس,مدیریت احساسات}, url = {https://www.jiera.ir/article_137637.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_137637_08bbdb3ab90bd113ae8834183ce9635f.pdf} }