@article { author = {Azarian, Reza and Mahdian, Hossein and Jajarmi, Mahmoud}, title = {Comparison the Effectiveness of Academic Buoyancy and Emotion Regulation Training on Academic Meaning and Academic Adjustment}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {14}, number = {ویژه نامه}, pages = {483-494}, year = {2020}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The aim of present study was comparison the effectiveness of academic buoyancy and emotion regulation training on academic meaning and academic adjustment. This study in terms of aim was applied and in terms of methodology was semi-experimental with a pre-test and post-test design with control group. Research population consisted of 11th grade students in three districts of Mashhad in 2018-19 academic years. From them 60 students were selected by purposive sampling method and randomly divided into three equal groups. The experimental groups trained 12 sessions of 70 minutes separately with the academic buoyancy and emotion regulation methods and control group don’t received any training. Research tools were the questionnaires of academic meaning (Henderson-King & Smith, 2006) and academic adjustment (Baker & Siryk, 1984). Data in the SPSS-21 were analyzed with multivariate analysis of covariance and Bonferroni post hoc test methods. Results indicated the effectiveness of both method of academic buoyancy and emotion regulation training in increasing academic meaning and academic adjustment (p < 0/001). Also there was no significant difference between methods in increasing academic meaning and academic adjustment (P>0/05). Therefore, it is recommended that counselors and psychologists use the methods of academic buoyancy and emotion regulation training for increase academic meaning and academic adjustment.}, keywords = {academic adjustment,Academic Buoyancy,academic meaning,emotion regulation,Training}, title_fa = {مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پایه یازدهم ناحیه سه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 60 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مساوی قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش 12 جلسه 70 دقیقه‌ای به‌تفکیک با روش‌های سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و سازگاری تحصیلی (بکر و سیریک، 1984) بودند. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS-21 با روش‌های تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. نتایج حاکی از اثربخشی هر دو روش آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان در افزایش معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی بود (001/0p <). همچنین بین روش‌ها در افزایش معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (05/0P>). بنابراین، توصیه می‌گردد که مشاوران و روانشناسان برای افزایش معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی از روش‌های آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان استفاده نمایند.}, keywords_fa = {آموزش,تنظیم هیجان,سازگاری تحصیلی,سرزندگی تحصیلی,معنای تحصیلی}, url = {https://www.jiera.ir/article_109773.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_109773_c230cf659300db6cb12abb3b2a7a320f.pdf} }