@article { author = {ebrahimi, mojtaba and soleimani, nader and shafizadeh, hamid}, title = {Providing a Model for Decentralized Management in Education Based on a Fundamental Data Theory}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {14}, number = {ویژه نامه}, pages = {255-269}, year = {2020}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The present study aimed to provide a model for decentralized management in education. The research approach was qualitative and based on data theory. Twenty-three people with experience in the field of study (specializing in educational management from both education and higher education) were selected through purposeful sampling and participated in the research interview process. The reliability of the interviews was confirmed by in-subject agreement. The collected data were analyzed by themes and analyzed using open, selective and axial coding system in the basis of data theorization method (according to Strauss and Cobin approach). The results of the study showed that the central categories of decentralized management including strategic planning, coaching, evaluation, and decentralized causal factors including organizational culture, organizational structure and professional competence, and continuous organizational learning, variability and career aspiration were identified. they got.. The present study also identified the factors affecting decentralized management and identified the dimensions of organizational development, continuous learning and job aspiration. This shows that decentralized management can lead to the development and improvement of the education organization, and on the other hand, all education stakeholders learn to be responsible for their own learning. This accelerates and facilitates work, and in addition to motivation, it contributes to the passion for work.}, keywords = {Decentralization,decentralized management,foundation data theory,Education}, title_fa = {ارایه الگویی برای مدیریت غیرمتمرکز درآموزش و پرورش بر اساس یک نظریه داده بنیاد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای مدیریت غیرمتمرکز در آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی 1397-98 انجام پذیرفت. این پژوهش ازنظر روش گرداوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بود و ازنظر روش رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش حاضر کلیه کارکنان آموزش‌وپرورش منطقه 18 آموزش‌وپرورش شهر تهران بودند که ازاین‌بین 23 نفر از افراد صاحب‌تجربه در زمینه موضوع مطالعه (متخصص در مدیریت آموزشی از دو حوزه آموزش‌وپرورش و آموزش عالی) به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در فرایند مصاحبه‏های پژوهش که به‌صورت نیمه ساختاریافته و عمیق انجام شد، مشارکت داده شدند. پایایی مصاحبه‏ها با استفاده از دو بار ارائه به متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. داده‏های گردآوری‌شده مورد تحلیل مضامین قرار گرفتند و بر اساس نظام کدگذاری باز، گزینشی و محوری در روش نظریه‏پردازی داده بنیاد (مطابق با رویکرد اشتراوس و کوبین) تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‏ها مدل مفهومی نهایی پژوهش نشان داد که عوامل شناسایی‌شده حاصل از بخش کیفی شامل 1) عوامل تشکیل‌دهنده که دربرگیرنده برنامه‌ریزی استراتژیک مربیگری و ارزشیابی 2) عوامل اثرگذار که عبارت بودند از فرهنگ‌سازمانی، ساختار سازمانی و صلاحیت حرفه‏ای و 3) عوامل اثرپذیر که عبارت بودند از تغییرپذیری، یادگیری مستمر سازمانی و اشتیاق شغلی. همچنین یافته‏ها حاصل از گراندد تئوری نشان داد که از میان 147 شاخص (گویه) موجود، 33 مؤلفه اصلی قابل‌شناسایی بودند بر اساس ادبیات، پیشینه و نظریه‏های موجود این ابعاد و مؤلفه‌ها نام‏گذاری شده‏اند. نتایج این یافته‏ها نشان می‏دهد که با اعمال مدیریت غیرمتمرکز، می‏توان به توسعه و بهسازی سازمان آموزش‌وپرورش امید داشت و از طرف دیگر، همه افراد ذینفع آموزش‌وپرورش یاد می‏گیرند که مسئول یادگیری خود باشند. این موضوع، انجام مدیریت غیرمتمرکز را تسریع و تسهیل می‏کند و علاوه بر ایجاد انگیزه، به اشتیاق نسبت به کار کمک می‏کند.}, keywords_fa = {تمرکززدایی,مدیریت غیر متمرکز,نظریه داده بنیاد,آموزش و پرورش}, url = {https://www.jiera.ir/article_109765.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_109765_6fd2c6d7d7aecd99423a0d76e8190382.pdf} }