@article { author = {momeni, enayatolah and zamani moghadam, afsane and Jafari, Parivash and Ghourchian, Naderogoli}, title = {Providing a model to enhance the education system of National Bank staff}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {14}, number = {ویژه نامه}, pages = {239-254}, year = {2020}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The present study aimed to provide a model to enhance the education system of National Bank staff. Accordingly, the study was based on mixed data type,purpose-based,applied-fundamental,cross-sectional data collection time,and descriptive-survey research method.The qualitative research consisted of academic experts and managers of the branches of the National Bank of Iran,who were selected using saturation method and purposive sampling method of 10 persons in the qualitative sector. In the quantitative part of the study, the statistical population consisted of all the employees of the National Bank of Iran,Tehran Branches.Using the Cochran formula and stepwise cluster sampling, 346 employees of the National Bank were selected as the sample size. Data collection was done in two ways: library and field. Interview and researcher-made questionnaire were used in field. Validity of the questionnaire including face validity, content, and validity of its Buddhopedia structure with Cronbach's alpha coefficient (Structural factors: 0.794, Content factors: 0.836, Contextual factors: 0.825) Combined reliability status (Individual dimensions: 0.736, Educational dimensions: 0.838, Organizational size: 0.77, 0.77) Data analysis and qualitative analysis were performed by textual content analysis (coding) and in quantitative part in both descriptive and inferential parts. In the inferential part, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and single sample t-test were used. The results of the research showed that the factors promoting the education system of the National Bank staff include individual, educational and organizational factors. In addition, the findings of the study showed that in the current situation, the individual factors in promoting the educational system are not favorable.}, keywords = {National Bank Educational System,Individual factors,Organizational Factors,Educational Factors}, title_fa = {ارائه الگویی به منظورارتقای نظام آموزشی کارکنان بانک ملی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی به‌منظور ارتقای نظام آموزشی کارکنان بانک ملی در سال 1398 انجام پذیرفت. بر این اساس، پژوهش حاضر برحسب نوع داده آمیخته (اکتشافی)، برحسب هدف، کاربردی-بنیادی، ازنظر زمان گرداوری داده مقطعی و ازنظر روش اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران شعب بانک ملی ایران بودند که با استفاده از اصل اشباع و روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 10 نفر برای بخش کیفی انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش نیز، جامعه آماری شامل تمامی کارکنان بانک ملی ایران، شعب تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری خوشه‏ای مرحله‏ای، تعداد 346 نفر از کارکنان بانک ملی به‏عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده‏های به دو روش کتابخانه‏ای و میدانی انجام پذیرفت. در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و در بخش کمی از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه شامل روایی صوری، محتوا و روایی سازه بود و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (عوامل ساختاری: 0.794، عوامل محتوایی: 0.836، عوامل زمینه‏ای: 0.825) و ضریب پایایی ترکیبی (ابعاد فردی: 0.736، ابعاد آموزشی: 0.838، ابعاد سازمانی: 0.779)، اندازه‏گیری و مورد تایید قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل داده‏ها در بخش کیفی تحلیل محتوای متن (کدگذاری) و در بخش کمی در دو قسمت توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت. در بخش استنباطی، از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه‏ای بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل ارتقای نظام آموزشی کارکنان بانک ملی شامل عوامل فردی، آموزشی و سازمانی است. همچنین یافته‏های حاصل از پژوهش نشان داد که در وضعیت موجود، عوامل فردی ارتقای نظام آموزشی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.}, keywords_fa = {نظام آموزشی بانک ملی,عوامل فردی,عوامل سازمانی,عوامل آموزشی}, url = {https://www.jiera.ir/article_109755.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_109755_f09276a2c26e7cbb32e84c5ab2679af8.pdf} }