@article { author = {Vaziriaghdam, Zahra and Maki Aleagha, Badiozaman and Etemad Ahari, Alaedin}, title = {Designing a curriculum based on sustainable development, professional development and citizenship education and its validation from the perspective of specialists}, journal = {Journal of Research in Educational Systems}, volume = {14}, number = {49}, pages = {111-124}, year = {2020}, publisher = {Iranian Educational Research Association}, issn = {2383-1324}, eissn = {2783-2341}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to design a curriculum based on sustainable development, professional development and citizenship education and its validation from the perspective of specialists. The curriculum based on Tyler's Globalization approach includes goals, content, teaching methods and curriculum evaluation. The statistical population of this research includes professors and faculty members in the field of sustainable development and professional development and citizenship education working in Tehran universities and specialists in the education system in this field. To determine the required sample size, a targeted trial sampling Which number is 30 people. the way for collecting data is a researcher-made questionnaire. Descriptive statistics and inferential statistics are used to analyze the data. After validity, by content validity ratio of CVR and CVI content validity index, 13 items in the goals section, 13 content items, 9 items of teaching methods and 6 evaluation points were obtained, which consisted of 41 items in total.}, keywords = {Curriculum,Validation,sustainable development,Professional Development,citizenship education}, title_fa = {طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه پایدار، توسعه ی حرفه ای و تربیت شهروندی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مطالعه اکتشافی به‏منظور طراحی برنامه درسی با شاخص‏های تربیت شهروندی و توسعه پایدار در سطح دانشگاه‌های تهران و اعتبارسنجی آن بود. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع، داده بنیاد و اکتشافی کیفی بوده است. داده‏های مرحله کیفی، از متخصصان حوزه‏های اقتصادی، اجتماعی و مطالعات برنامه درسی جمع‏آوری و در مرحله دوم همه اسناد، کتب درسی، سایت‏های اینترنتی و منابع آنلاین معتبر با موضوع احصا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید و اعضای هیئت‏علمی متخصص در حوزه اقتصادی، اجتماعی و مطالعات برنامه درسی دانشگاه‌های شهر تهران در سال 1397 بود و برای تعیین حجم نمونه موردنیاز از نمونه‏گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد که تعداد آنان 30 نفر بود. ابزار جمع‏آوری داده‏ها، پرسشنامه محقق‏ساخته بود که برای تجزیه‏وتحلیل داده‏ها از شاخص‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. داده‏ها طی سه مرحله کدگذاری آزاد، محوری و انتخابی 61 مؤلفه کلی به دست آمد که در قالب یک الگوی مفهومی ارائه شده است. پس از روایی سنجی طبق نظریه لاوشه، از 20 گویه در بخش اهداف 16 گویه، از 19 گویه در بخش محتوا 16 گویه، از 14 گویه در بخش روش‏های تدریس 11 گویه و از 8 گویه در بخش ارزشیابی 7 گویه حاصل شد. درنهایت الگویی جامع ارائه شد که در صورت عملیاتی شدن آن می‏توان شهروندانی با شاخص‏های توسعه پایدار و تربیت شهروندی تربیت کرد که کشور را به‌سوی توسعه هدایت کنند.}, keywords_fa = {اعتبارسنجی,برنامه درسی,تربیت شهروندی,توسعه پایدار,توسعه حرفه‏ای}, url = {https://www.jiera.ir/article_108273.html}, eprint = {https://www.jiera.ir/article_108273_ff2e4979444bd89bb1cbf909ea2cad00.pdf} }