حسن شهرکی پور؛ سعید ناصری؛ فردوس یادگاری
دوره 16، شماره 56 ، فروردین 1401، ، صفحه 115-130
چکیده
هدف اساسی پژوهش حاضر طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یاد گیرنده در آموزش و پرورش با تأکید بر مدیریت دانش بود. با استفاده از طرح متوالی اکتشافی (کیفی و کمی) این مطالعه در سال 1398 به انجام رسید. در فاز کیفی با انجام مصاحبه عمقی با 20 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و نیز مدیران آموزش و پرورش شهر تهران دادههای لازم جمعآوری شد. با استفاده ...
بیشتر
هدف اساسی پژوهش حاضر طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یاد گیرنده در آموزش و پرورش با تأکید بر مدیریت دانش بود. با استفاده از طرح متوالی اکتشافی (کیفی و کمی) این مطالعه در سال 1398 به انجام رسید. در فاز کیفی با انجام مصاحبه عمقی با 20 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و نیز مدیران آموزش و پرورش شهر تهران دادههای لازم جمعآوری شد. با استفاده از روش تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین تحلیل شده و مدل مفهومی اندازهگیری شبکه ای سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش تهیه شد. نتایج کیفی پژوهش نشان داد که مدل مطلوب سازمان یاد گیرنده از شش مضمون فراگیر و در مجموع با 259 مضمون پایه ای به اشباع نظری رسیده است. در فاز کمی پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته داده های لازم از 226 نفر از مدیران و کارکنان آموزش و پرورش شهر تهران که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند گردآوری شد. نتایج نشان داد که مدل تجربی از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار است و بعد مدیریت دانش با میزان 935/0 نسبت به پنج بعد دیگر در سنجش مدل تجربی سازمان یادگیرنده بیشترین سهم رادارد. براساس یافتههای این تحقیق میتوان نتیجه گرفت که با تاکید مدیریت دانش میتوان به رشد و شکوفایی سازمانها به ویژه در آموزش و پرورش کمک کرد.به عبارت دیگر، برای بهبود عملکرد سازمان ها و نهادهای مختلف می توان با تکیه بر مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده تحول ایجاد کرد.
حوریه حاجی رستملو؛ علی محمد امیرتاش؛ علی محمد صفانیا
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 9-25
چکیده
در فضای پیوسته در حال تغییر، نظامهای آموزشی و تربیتی عهدهدار پیشرفت و توسعه آینده کشور هستند، یکی از مواردی که توجهات زیادی را در آموزش به خود جلب کرده سلامتی و داشتن مهارتهای بنیادی در دانشآموزان هستند. این مطالعه با هدف کاربردی در آموزشوپرورش، بر اساس روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل به ...
بیشتر
در فضای پیوسته در حال تغییر، نظامهای آموزشی و تربیتی عهدهدار پیشرفت و توسعه آینده کشور هستند، یکی از مواردی که توجهات زیادی را در آموزش به خود جلب کرده سلامتی و داشتن مهارتهای بنیادی در دانشآموزان هستند. این مطالعه با هدف کاربردی در آموزشوپرورش، بر اساس روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل به بررسی تأثیر تلفیق درس تربیتبدنی با درس ریاضی بر یادگیری مهارتهای بنیادی دانشآموزان پرداخته است. جامعه آماری تمام دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی به تعداد 2000 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، نمونهای 30 نفری از دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان خوی بهعنوان شرکتکننده استفاده گردید. در راستای هدف پژوهش، دانشآموزان گروه آزمایش (15 نفر)، فعالیتهای تربیتبدنی بهصورت تلفیقی با درس ریاضی انجام دادند، درحالیکه دانشآموزان گروه کنترل (15 نفر) فقط با همان روش سنتی درس ریاضی را خواندند. این پژوهش در قالب 10 جلسه 45 دقیقهای و هفتهای یکبار انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای آمادگی جسمانی شامل استقامت قلبی و تنفسی، انعطاف-پذیری، سرعت و تعادل (هادوی، 1388)، کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوم دبستان (احمدی، 1390)، آزمون ریاضی از کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوم دبستان (آزمون، 1391) و تکنیکهای ارزشیابی اسمیت (1997) استفاده گردید. تحلیل آماری دادهها به کمک آزمون یومن ویتنی و تی مستقل بیانگر این بود که عملکرد در مهارتهای بنیادی گروه آزمایش با سطح تفاوت آماری 05/0>p در پایان دوره بهتر از گروه کنترل بود. این یافتهها میتواند پیامدهای قابلتوجه نظری و کاربردی برای تلفیق درس تربیت-بدنی با درس ریاضی بر روی مهارتهای بنیادی دانشآموزان داشته باشد.در فضای پیوسته در حال تغییر، نظامهای آموزشی و تربیتی عهدهدار پیشرفت و توسعه آینده کشور هستند، یکی از مواردی که توجهات زیادی را در آموزش به خود جلب کرده سلامتی و داشتن مهارتهای بنیادی در دانشآموزان هستند. این مطالعه با هدف کاربردی در آموزشوپرورش، بر اساس روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل به بررسی تأثیر تلفیق درس تربیتبدنی با درس ریاضی بر یادگیری مهارتهای بنیادی دانشآموزان پرداخته است. جامعه آماری تمام دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی به تعداد 2000 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، نمونهای 30 نفری از دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان خوی بهعنوان شرکتکننده استفاده گردید. در راستای هدف پژوهش، دانشآموزان گروه آزمایش (15 نفر)، فعالیتهای تربیتبدنی بهصورت تلفیقی با درس ریاضی انجام دادند، درحالیکه دانشآموزان گروه کنترل (15 نفر) فقط با همان روش سنتی درس ریاضی را خواندند. این پژوهش در قالب 10 جلسه 45 دقیقهای و هفتهای یکبار انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای آمادگی جسمانی شامل استقامت قلبی و تنفسی، انعطاف-پذیری، سرعت و تعادل (هادوی، 1388)، کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوم دبستان (احمدی، 1390)، آزمون ریاضی از کتاب راهنمای ارزشیابی توصیفی دوم دبستان (آزمون، 1391) و تکنیکهای ارزشیابی اسمیت (1997) استفاده گردید. تحلیل آماری دادهها به کمک آزمون یومن ویتنی و تی مستقل بیانگر این بود که عملکرد در مهارتهای بنیادی گروه آزمایش با سطح تفاوت آماری 05/0>p در پایان دوره بهتر از گروه کنترل بود. این یافتهها میتواند پیامدهای قابلتوجه نظری و کاربردی برای تلفیق درس تربیت-بدنی با درس ریاضی بر روی مهارتهای بنیادی دانشآموزان داشته باشد.
مارال رضایی پور الماسی؛ حمیدرضا مقامی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت مجازی بر یادگیری دانشآموزان پایه دهم در درس شیمی بود. روش پژوهش براساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی بود. این پژوهش ازنظر جمعآوری اطلاعات، شبهتجربی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان پایه دهم رشته تجربی و ریاضی دبیرستان پردیس شریف ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت مجازی بر یادگیری دانشآموزان پایه دهم در درس شیمی بود. روش پژوهش براساس هدف از نوع پژوهشهای کاربردی بود. این پژوهش ازنظر جمعآوری اطلاعات، شبهتجربی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان پایه دهم رشته تجربی و ریاضی دبیرستان پردیس شریف شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که از روش جایگزینی تصادفی، 40 نفر برای انجام پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها آزمون یادگیری در درس شیمی بود. برای انجام پژوهش آزمون یادگیری شیمی که توسط پژوهشگر طراحی شد، مورداستفاده قرار گرفت. برای تجزیه تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد استفاده از واقعیت مجازی درس شیمی در (گروه آزمایش) بر یادگیری دانشآموزان در مبحث مورد تدریس با سطح معناداری 23/ 0 و (23/0P<، 46/1 F=) تأثیر معناداری ندارد.
غلامحسن پناهی؛ یحیی قائدی؛ سعید ضرغامی؛ محمدحسین عبداللهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین فلسفة یادگیری با تأکید بر دیدگاه وینچ درباره فلسفة یادگیری است. در این راستا، با استفاده از شیوه تحلیل مفهومی، ابتدا مفهوم یادگیری و دیدگاههای روانشناسانه و نیز مکاتب فلسفی یادگیری ارائه شده است. سپس اصول اساسی فلسفة یادگیری از منظر وینچ تشریح شده است. در تبیین جایگاه فلسفة یادگیری وینچ در میان سایر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تبیین فلسفة یادگیری با تأکید بر دیدگاه وینچ درباره فلسفة یادگیری است. در این راستا، با استفاده از شیوه تحلیل مفهومی، ابتدا مفهوم یادگیری و دیدگاههای روانشناسانه و نیز مکاتب فلسفی یادگیری ارائه شده است. سپس اصول اساسی فلسفة یادگیری از منظر وینچ تشریح شده است. در تبیین جایگاه فلسفة یادگیری وینچ در میان سایر نظریات روانشناسانه، مشخص شد که علیرغم تأکید رفتارگرایان بر رفتار آشکار موجودات زنده و تأکید شناختگرایان بر فرایندهای شناختی، وینچ با جداسازی ابعاد عاطفی، شناختی و رفتاری در انسان مخالف است. وینچ همچون رفتارگرایان با مفهوم تربیت موافق است، اما برداشت او از تربیت متفاوت با نظر رفتارگرایان است. همچنین او بر اهمیت تأثیر توجه و تفکر در یادگیری تأکید میکند. این همان چیزی است که بهصورت برجسته در نظریههای شناختی و بهصورت کمرنگتر در نظریههای رفتاری نیز دیده میشود.
الھھ ولایتی؛ محمدرضا نیلی احمد ابادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی درامدی؛ اسماعیل سعدی پور
دوره 10، شماره 34 ، آبان 1395، ، صفحه 59-84
چکیده
ھدف از انجام این پژوھش، بررسی تأثیر چندرسانھای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریھی بار شناختی بر یادگیری، یادداریو انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کمتوان ذھنی پایھی سوم ابتدایی در درس علوم بود. روش اجرای این پژوھششبھ آزمایشی، طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. در مدرسھی شھید رجائیھ چھار کلاس در پایھی سوم ابتداییوجود داشت ...
بیشتر
ھدف از انجام این پژوھش، بررسی تأثیر چندرسانھای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریھی بار شناختی بر یادگیری، یادداریو انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کمتوان ذھنی پایھی سوم ابتدایی در درس علوم بود. روش اجرای این پژوھششبھ آزمایشی، طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. در مدرسھی شھید رجائیھ چھار کلاس در پایھی سوم ابتداییوجود داشت کھ بھ تصادفی دو کلاس انتخاب شد و از بین این دو کلاس باز بھطور تصادفی، یک کلاس بھ عنوان گروه آزمایشو یک کلاس بھ عنوان گروه کنترل انتخاب شد.پیشآزمون یادگیری و پیشآزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی در ھر دو گروهآزمایش و کنترل توسط پژوھشگر اجرا شد. کار اصلی تدریس در گروه کنترل، بھ عھدهی معلم کلاس بود. اما برای تدریس درگروه آزمایش، تنھا از نرمافزار آموزشی تھیھشده توسط پژوھشگر استفاده شد. پسآزمون یادگیری و پسآزمون انگیزش پیشرفتتحصیلی توسط پژوھشگر انجام شد. پژوھشگر در این مرحلھ، آزمون یادداری را دو ھفتھ بعد از اجرای آزمون یادگیری، برروی دانشآموزان بھ صورت انفرادی اجرا کرد. نتایج حاصلھ از این پژوھش نشان دادهاند کھ استفاده از چندرسانھای آموزشیطراحیشده بر اساس نظریھی بار شناختی،باعث افزایش یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذھنی در درس علوم میشود. بنابراین پیشنھاد میشود کھ از چندرسانھای آموزشی طراحیشده بر اساس نظریھی بار شناختی درآموزش درس علوم استفاده شود
عبدالله معتمدی؛ راضیه لطفی
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، ، صفحه 127-145
چکیده
چکیدهاین مطالعه با هدف بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزش های شناختی و فراشناختی در یادگیری درس آمارتوصیفی با توجه به رویکردهای مطالعه در دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی انجام شد. طی یکمطالعۀ آزمایشی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر عملکرد حل مس ئله در درسآمار توصیفی به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 80 دانشجوی رشته های روانشناسی ...
بیشتر
چکیدهاین مطالعه با هدف بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزش های شناختی و فراشناختی در یادگیری درس آمارتوصیفی با توجه به رویکردهای مطالعه در دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی انجام شد. طی یکمطالعۀ آزمایشی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر عملکرد حل مس ئله در درسآمار توصیفی به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 80 دانشجوی رشته های روانشناسی علوم تربیتی کهبرای نخستین بار اقدام به اخذ این درس کرده بودند، انتخاب شدند. از این تعداد، 40 نفر در گروه گواهو 40 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. پرسشنامۀ رویکردهای مطالعه نیز توسط هر یک از خردهگروههاتکمیل شد. پس از پایان این مدت آزمونی با سؤالات یکسان از مباحث تدریس شده از هر دو گروهبا روش آماری تحلیل واریانس یک SPSS آزمایش و کنترل گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزارراهه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بینو کنترل وجود دارد (F=39/ و 235 p<0/ گروه آموزش فراشناختی به خصوص به شکل گروهی ( 0005و همچنین مشخص شد، افرادی که سبک مطالعۀ راهبردی دارند، صرف نظر از نوع گروهی که در آنقرار گرفته بودند، همبستگی بالاتری با نمرة درس آمار به دست آوردند.
فاطمه کاتب
دوره 6، شماره 18 ، آذر 1391، ، صفحه 237-251
چکیده
چکیده هدف این مقاله بررسی محیطی است که آموزش در آن صورت میپذیرد. فرآیند آموزش میتواند در سطوح سازمانی، فیزیکی و در یک اتاق مجزا و یا حتی در سطوح مجازی شکل بگیرد. معالوصف، به دلیل محدود بودن فضای نوشتار، نگارنده تأکید خود را تنها بر فضاهای آموزشی متمرکز میکند. بررسی و تفحص دربارة محیط آموزش مجازی، به تحلیلهایی متفاوت و بعضاً موسعتر نیازمند ...
بیشتر
چکیده هدف این مقاله بررسی محیطی است که آموزش در آن صورت میپذیرد. فرآیند آموزش میتواند در سطوح سازمانی، فیزیکی و در یک اتاق مجزا و یا حتی در سطوح مجازی شکل بگیرد. معالوصف، به دلیل محدود بودن فضای نوشتار، نگارنده تأکید خود را تنها بر فضاهای آموزشی متمرکز میکند. بررسی و تفحص دربارة محیط آموزش مجازی، به تحلیلهایی متفاوت و بعضاً موسعتر نیازمند است که در این مطالعه تبیین شده است
علی یزدان پناه نوذری؛ جواد حاتمی؛ سید عابدین نبوی
دوره 5، شماره 15 ، اسفند 1390، ، صفحه 29-39
چکیده
پژوهش حاضر میزان یادگیری و یادسپاری زبان انگلیسی دانشآموزان متوسطه در رویکردهای مبتنی برسنجش اصیل و سنتی را مورد بررسی قرار داد .روش پژوهش شبه آزمایشی و نمونۀ پژوهش 60 نفر از89 ) است که به صورت تصادفی - دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان در ناحیۀ 2 شهرستان ساری ( 90ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد ...
بیشتر
پژوهش حاضر میزان یادگیری و یادسپاری زبان انگلیسی دانشآموزان متوسطه در رویکردهای مبتنی برسنجش اصیل و سنتی را مورد بررسی قرار داد .روش پژوهش شبه آزمایشی و نمونۀ پژوهش 60 نفر از89 ) است که به صورت تصادفی - دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان در ناحیۀ 2 شهرستان ساری ( 90ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در اینپژوهش عبارتاند از: 1. پیش آزمون پیشرفت تحصیلی ، 2. آزمون پایانی (پیشرفت تحصیلی ) زبانانگلیسی، 3. آزمون عملکردی درس زبان انگلیسی، 4. پرسشنامۀ تجدید نظر شدة نگرش نسبت بهپیش از اجرای رویکردهای اصیل و سن تی دو گروه به وسیل ۀ پیش آزمون . (SAAS-R) امتحانمحققساخته جهت حصول اطمینان از عدم تفاوت معنادار میانگین های دو گروه مورد آزمون قرارگرفتند. نتایج نشان داد که: 1. میزان یادگیری عملکردی دانشآموزان با روشهای سنجش اصیل بیشتر ازروشهای سنتی است. 2. نمرات آزمون پایانی دو گروه تفاوت معناداری ندارند. 3. میزان یادسپاری درروشهای اصیل بیشتر از روش سنتی است. 4. نگرش نسبت به امتحان در گروه روشهای اصیلمثبت تر از گروه روش سنتی است .
حسین ابراهیم آبادی؛ علی دلاور؛ علی اکبر سیف؛ یحیی تابش
دوره 5، شماره 13 ، شهریور 1390، ، صفحه 9-34
چکیده
چکیدهدر این پژوهش به منظور مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش از طریق شبکۀ وب و آموزش به روش سنتی36 دانش آموز به صورت تصادفی از میان دانشآموزان سال دوم دبیرستان مفید انتخاب و به همینروش در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل آزمونهای پیشرفت تحصییلی،انگیزش پیشرفت و سه پرسشنامه برای اندازهگیری متغیرهای پیشبین بود. نتایج تجزیه ...
بیشتر
چکیدهدر این پژوهش به منظور مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش از طریق شبکۀ وب و آموزش به روش سنتی36 دانش آموز به صورت تصادفی از میان دانشآموزان سال دوم دبیرستان مفید انتخاب و به همینروش در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل آزمونهای پیشرفت تحصییلی،انگیزش پیشرفت و سه پرسشنامه برای اندازهگیری متغیرهای پیشبین بود. نتایج تجزیه و تحلیل داده هاگرو ههای مستقل و تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد به رغم تأثیر افزایشی t با استفاده از آزمونبین میانگین نمرات دو گروه در میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود ندارد و آموزش از طریق وبصرفاً سطوح بالای یادگیری (کاربستن و بالاتر) را تحت تأثیر قرار میدهد . در عین حال آموزش ازطریق وب به طور قابل ملاحظهای موجب افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی می شود و استفاد ةغیرمعمول، زیاد و فراغتی از اینترنت با میزان یادگیری رابطۀ معکوس دارد.
جمال سلیمی؛ رضا محمدی
دوره 4، شماره 8 ، خرداد 1389، ، صفحه 155-175
چکیده
در طراحی و ارائۀ آموزش بر اساس دیدگاه سنتی، اغلب این فرضیه مطرح است که همۀ یادگیرندگان به شیوۀ یکسان و مشابۀ هم یاد میگیرند. حاکمیت چنین دیدگاهی بر آموزش و یادگیری، وجود موضوع مهم تفاوتها در سبکهای شناختی را نادیده میگیرد. سبکشناختی یک فرد به شکل قابلملاحظهای بر شیوهای که اطلاعات در ضمن تفکر و یادگیری عادتاً ...
بیشتر
در طراحی و ارائۀ آموزش بر اساس دیدگاه سنتی، اغلب این فرضیه مطرح است که همۀ یادگیرندگان به شیوۀ یکسان و مشابۀ هم یاد میگیرند. حاکمیت چنین دیدگاهی بر آموزش و یادگیری، وجود موضوع مهم تفاوتها در سبکهای شناختی را نادیده میگیرد. سبکشناختی یک فرد به شکل قابلملاحظهای بر شیوهای که اطلاعات در ضمن تفکر و یادگیری عادتاً پردازش میشود، اثر میگذارد. تأثیر سبکشناختی بر شیوۀ پردازش اطلاعات به نوبۀ خود میتواند اثرات وسیع و بسزایی بر اثربخشی و کارایی آموزش برجای گذارد. با وجود این، شخص از سبکشناختی خود خیلی به درستی اطلاع و آگاهی ندارد؛ زیرا او سبک فرد دیگری را تجربه نکرده است. رویکرد استفاده از سبکهای یادگیری ـ شناختی در آموزش، رویکردی است که بر توجه به تفاوتهای فردی در آموزش تأکید میکند. دانش در این زمینه به معلمان کمک میکند تا با روشی منظم، آموزشهای انفرادی را در کلاس به کار گیرند. «مک کارتی» (1990) با استفاده از تعریف سبکهای یادگیری و تغییر دادن آنها، نحوهای از آموزشدهی را طراحی کرد که به MAT-4 مشهور است. پژوهش حاضر، به مقایسۀ سیستم آموزشدهی مک کارتی با چهار نوع یادگیرنده (4-MAT) با روش سنتی به منظور آزمون دو فرضیۀ «بیشتر بودن» و «پایدار بودن» میزان یادگیری براساس شیوۀ ((4-MAT از میزان یادگیری بر اساس روش سنتی پرداخته است. طرح تحقیق نیمهتجربی و از نوع «پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه» است. جامعۀ آماری شامل 136 نفر دانشآموز دختر سال سوم علوم انسانی شهر سنندج است که از میان آنان به طور خوشهای 2 کلاس 20 نفره به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری شامل یک آزمون 120 سؤالی 4 گزینهای است. نتایج پژوهش نشان داد که با اطمینان 97 درصد میزان یادگیری بر اساس سیستم 4- MAT پایدار است و با همین مقدار اطمینان میزان یادگیری بر اساس روش سنتی پایدار نیست؛ در نتیجه، میزان یادگیری بر اساس سیستم 4- MAT از میزان یادگیری براساس روش سنتی پایدارتر است.
مهرناز روشنایی
دوره 3، شماره 7 ، مهر 1388، ، صفحه 23-42
چکیده
انگیزه، حالت درونی و یا شرایطی است که رفتار را فعال میکند؛ تمایل یا نیازی است که رفتار هدفمند را هدایت میکند و به آن انرژی میبخشد؛ تأثیر نیازها و تمایلات بر جهت رفتار است و به رفتار جهت، استواری و ایستادگی میبخشد. خودتنظیمی به معنی روشهایی است که یادگیرنده از طریق به کارگیری آنها یادگیری خود را مدیریت و تنظیم میکند. ...
بیشتر
انگیزه، حالت درونی و یا شرایطی است که رفتار را فعال میکند؛ تمایل یا نیازی است که رفتار هدفمند را هدایت میکند و به آن انرژی میبخشد؛ تأثیر نیازها و تمایلات بر جهت رفتار است و به رفتار جهت، استواری و ایستادگی میبخشد. خودتنظیمی به معنی روشهایی است که یادگیرنده از طریق به کارگیری آنها یادگیری خود را مدیریت و تنظیم میکند. این تحقیق، ارتباط بین انگیزش و خودتنظیمی دانشجویان علوم پایه را بررسی کرده است. 365 دانشجو (281 دختر و 84 پسر) از دانشکدههای علوم دانشگاههای تهران، شهید بهشتی و آزاد به منظور ارزیابی انگیزه و خودتنظیمی در یادگیری، پرسشنامۀ MSLQ را تکمیل کردند. مدل دو عاملی از طریق مدل معادلۀ ساختاری (SEM) (تحلیل کواریانس، تحلیل عامل تأییدی) و برنامۀ آماری (AMOS) مورد آزمایش قرار گرفت. در این مدل، انگیزه به طور غیرمستقیم از سوی هدف درونی، هدف برونی، ارزش درس، انتظار نتایج موفقیتآمیز، خوداثربخشی، نداشتن اضطراب در حین امتحان سنجیده شد. خودتنظیمی به طور غیرمستقیم از سوی تکرار، ارتباط دادن مطالب، تنظیم، تفکر صحیح، کنترل، مدیریت محیط و زمان، تلاش، یادگیری با همکلاسیها و درخواست کمک از دیگران، سنجیده شد. نتایج نشان داد که مدل دو عاملی (انگیزه و خودتنظیمی) مناسب است. عوامل قابل اعتماد هستند و با یکدیگر همبستگی بالایی دارند. به علاوه نتایج مدل معادلۀ ساختاری نشان داد که با بهبود اهداف دانشجو، خوداثربخشی، ارزش درس، انتظار نتایج موفقیتآمیز و احساس آرامش، تکرار، قابلیت ارتباط دادن مطالب، تفکر صحیح، کنترل، مدیریت زمان و محیط، تلاش، یادگیری با دانشجویان دیگر و درخواست کمک از دیگران بهبود مییابد. کاربرد نتایج نیز مورد بحث قرار گرفت.