فرحناز بهلولی چیچکلوی حاجی آقا؛ هیمن محمود فخه
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 203-216
چکیده
بیماری کروناویروس علاوه بر ایجاد آسیبهای جسمی، بر سلامت روان افراد نیز تأثیر جدی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر ارومیه در دوره همهگیری کرونا انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی ...
بیشتر
بیماری کروناویروس علاوه بر ایجاد آسیبهای جسمی، بر سلامت روان افراد نیز تأثیر جدی دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر ارومیه در دوره همهگیری کرونا انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان شاهد شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 40 دانشآموز دختر، از بین دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر ارومیه انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شد. ابتدا هر دو گروه با استفاده مقیاس اخلاق تحصیلی گلپرور (1389) و مقیاس بهزیستی روانشناختی فرم کوتاه ریف (2004) مورد پیشآزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در 11 جلسه 90 دقیقهای آموزش هوش اخلاقی شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل در فهرست انتظار قرار داده شد و آموزشی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. درنهایت، دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتههای به دست آمده مشخص شد که آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد. (05/0>P). نظر به تاثیر آموزش هوش اخلاقی بر بهزیستی روانشناختی و اخلاق تحصیلی دانشآموزان و با توجه به نیاز جامعه و سیستم آموزشی، آموزش هوش اخلاقی میتواند یک روش مداخلهای مناسب جهت ارتقای عملکرد رفتاری و روابط اجتماعی دانشآموزان باشد و بستر تعاملات سالم و یادگیری باکیفیت و صادقانه را فراهم کند.
فخرالسادات نصیری؛ نسرین حیدری
دوره 14، شماره 51 ، دی 1399، ، صفحه 23-38
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار مدنی تحصیلی در خوشبینی تحصیلی با میانجیگری هوش اخلاقی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی به حجم 8000 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار مدنی تحصیلی در خوشبینی تحصیلی با میانجیگری هوش اخلاقی در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی به حجم 8000 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 367 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش سه پرسشنامه رفتار مدنی تحصیلی از گلپرور (1389)، هوش اخلاقی از لینک وکیل (۲۰۰8) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی از اسچننموران و همکاران (2013) بود. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و صوری مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0، 89/0 و 93/0 به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آماره توصیفی از تکنیکهای آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر تائیدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد متغیر رفتار مدنی تحصیلی دارای اثر مستقیم مثبت (55/0)، اثر غیرمستقیم مثبت (126/0) و اثر کل مثبت (67/0) و معنادار بر متغیر خوشبینی تحصیلی در سطح 05/0 است. هوش اخلاقی دارای اثر مستقیم مثبت (23/0) و اثر کل مثبت (23/0) و رابطه معنادار با متغیر خوشبینی تحصیلی در سطح 05/0 دارد. همچنین متغیرهای رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی پژوهش قادر به تبیین 44% واریانس متغیر خوشبینی تحصیلی میباشند؛ و این بدین معنی است که بین رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی با خوشبینی تحصیلی همبستگی وجود دارد و در حقیقت نتیجة کلی این است که رفتار مدنی تحصیلی و هوش اخلاقی اثر مثبت، مستقیم و معنادار بر خوشبینی تحصیلی دارند، لذا بر این اساس دانشگاه باید فرصتهای بسترساز رفتار مدنی تحصیلی و کمک به استفاده حداکثری از هوش اخلاقی را برای کلیه دانشجویان فراهم نمایند.
رضا بلاغت؛ هادی احمدی؛ نجمه گلزاری مقدم
دوره 10، شماره 32 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 186-207
چکیده
مطالعه حاضر باهدف بررسی رابطه بین جهتگیری مذهبی و هوش اخلاقی با تعهد زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام گرفت. این پژوهش توصیفی همبستگی از نوع رگرسیون بود که به شیوه نمونهگیری طبقه ای-تصادفی 308 نفر از دانشجویان متأهل دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394 از طریق سه پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت (1950)، هوش اخلاقی ...
بیشتر
مطالعه حاضر باهدف بررسی رابطه بین جهتگیری مذهبی و هوش اخلاقی با تعهد زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام گرفت. این پژوهش توصیفی همبستگی از نوع رگرسیون بود که به شیوه نمونهگیری طبقه ای-تصادفی 308 نفر از دانشجویان متأهل دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394 از طریق سه پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت (1950)، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) و تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرمافزار spss21مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد : الف) بین جهتگیری مذهبی با تعهد زناشویی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0p<). ب) بین هوش اخلاقی با تعهد زناشویی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0p<). ج) هر دو بعد جهتگیری مذهبی بیرونی و درونی و مؤلفههای درستکاری، مسئولیتپذیری و بخشش (مؤلفههای هوش اخلاقی) از توان پیشبینی تعهد زناشویی برخوردار هستند. با توجه به یافتهها توجه بیشتر به نقش باورهای مذهبی و هوش اخلاقی در افزایش تعهد زناشویی در تمامی نهادهای جامعه بهویژه خانواده، آموزش و پرورش، آموزش عالی و رسانه ملی ضروری مینماید