وحید خوش روش؛ علیرضا کیامنش؛ هادی بهرامی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه مؤلفههای نابرابریهای جنسیتی در حیطههای اجتماعی، آموزشی-فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی با انگیزش تحصیلی زنان بود. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بوده است. شرکتکنندگان 360 زن دانشجوی 20 تا 35 ساله دانشگاههای آزاد ساری، تنکابن و چالوس بودند که به روش تصادفی و خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه مؤلفههای نابرابریهای جنسیتی در حیطههای اجتماعی، آموزشی-فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حقوقی با انگیزش تحصیلی زنان بود. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بوده است. شرکتکنندگان 360 زن دانشجوی 20 تا 35 ساله دانشگاههای آزاد ساری، تنکابن و چالوس بودند که به روش تصادفی و خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه سنجش نابرابری جنسیتی پژوهشگر ساخته و انگیزش تحصیلی والرند استفاده شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون در نسخه 23 SPSS انجام شد. بین کل مؤلفههای نابرابری جنسیتی با انگیزش تحصیلی ارتباط مثبت وجود داشت و با افزایش نابرابری جنسیتی، انگیزش افزایش مییافت. همبستگی بین نابرابری آموزشی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی با انگیزش تحصیلی معنیدار بود. بر اساس یافتهها، اهمیت نابرابری جنسیتی بر انگیزش تحصیلی زنان موردبحث قرار گرفت.