علی اکبر اکبری؛ سید جلال موسوی؛ حمیدرضا اسمعیلی گیوی
دوره 14، شماره 48 ، فروردین 1399، ، صفحه 161-182
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای دانشگاه کارآفرین انجامشده است. در این پژوهش بهمنظور جمعبندی و تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در این راستا در قدم اول با جستجو در پایگاههای مختلف اسناد علمی تعداد 842 منبع اولیه که در آنها بهنوعی به دانشگاه کارآفرین (نسل سوم) اشارهشده ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای دانشگاه کارآفرین انجامشده است. در این پژوهش بهمنظور جمعبندی و تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در این راستا در قدم اول با جستجو در پایگاههای مختلف اسناد علمی تعداد 842 منبع اولیه که در آنها بهنوعی به دانشگاه کارآفرین (نسل سوم) اشارهشده بود استخراج گردید. سپس با در نظر گرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش منابع اولیه غربال و تعداد 75 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. در ادامه با استفاده از تحلیل محتوای و کدگذاری باز و محوری منابع منتخب مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتیجه این تحلیل شناسایی 20 مؤلفه در پنج مقوله اصلی 1- استراتژی و مدیریت، 2- ساختار و فرایندها، 3- فرهنگ، 4- سیستم آموزشی و 5- شبکه تعاملات بهعنوان مؤلفهها و مقولههای اصلی شکلگیری یک دانشگاه کارآفرین است. درنهایت بهمنظور نشان دادن میزان اهمیت و اولویت این مؤلفهها بهعنوان ورودی تصمیمات سیاستگذاران عرصه آموزش عالی برای سوق دادن دانشگاههای کشور بهسوی دانشگاه کارآفرین از روش تحلیل سلسله مراتبی گروهی استفاده گردید. در این راستا ضمن بهرهگیری از نظرات 7 تن از صاحبنظران و کارشناسان اهلفن در حوزه آموزش عالی، وزن و اولویت مقولهها و مؤلفهها محاسبه و ارائه گردید. بر این اساس پنج مؤلفه رهبری، سازماندهی کارآفرینانه، مدیریت منابع، نگرش کارآفرینی و قوانین دارای بالاترین وزن و اهمیت هستند. درنهایت پیشنهادهایی جهت هموارسازی تحول به سمت دانشگاه کارآفرین در ارتباط با مؤلفههای مهم ارائه گردید.
فرزان شعاع اردبیلی؛ جعفر رحمانی؛ غلامرضا ویسی
چکیده
دانشگاه کارآفرین بهعنوان نسل سوم دانشگاهها، مأموریت سومی دارد که مطابق نظریۀ تعدادی از اندیشمندان و متفکران، موتور رشد و تحول اقتصادی و اجتماعی بوده است. هدف این مقاله، مطالعه چارچوب مفهومی دانشگاه کارآفرین ازنقطهنظر جنبههای کارآفرینانه دانشگاههای کارآفرین و عوامل مؤثر بر شکلگیری دانشگاههای کارآفرینی و درنهایت ...
بیشتر
دانشگاه کارآفرین بهعنوان نسل سوم دانشگاهها، مأموریت سومی دارد که مطابق نظریۀ تعدادی از اندیشمندان و متفکران، موتور رشد و تحول اقتصادی و اجتماعی بوده است. هدف این مقاله، مطالعه چارچوب مفهومی دانشگاه کارآفرین ازنقطهنظر جنبههای کارآفرینانه دانشگاههای کارآفرین و عوامل مؤثر بر شکلگیری دانشگاههای کارآفرینی و درنهایت پیشنهاد مدل و چارچوب مفهومی دانشگاه کارآفرین (با هدفِ توسعه ای-کاربردی) بود. این پژوهش با روش و ماهیت مطالعه موردی از نوع کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک مدیریت و اجرا شد. مضاف بر اینکه با معیار کرسول مورد اعتباریابی محتوایی قرار گرفت و تأیید گردید و نیز پایایی آن بر اساس توافق کدگذاری بیش از 95 درصد، مطابقِ فرمول هولستی و کاپا مورد تأیید و حمایت واقع گردید. جامعۀ این پژوهش شامل اساتید دانشگاه و مدیران دانشگاه در مراکز کشور بودند. نمونه این مطالعه 14 نفر (4 نفر مدیر و بقیه اساتید دانشگاه) و نمونهگیری نظری و هدفمند و با روش گلوله برفی در حد اشباع بود. دادهها از مصاحبهها جمعآوری شدند. تحلیل محتوا در سه سطح بازو محوری و گزینشی انجام شدند. نتیجۀ دادهها با تحلیل محتوا، 106 ویژگی و شاخص و 26 ریز مقوله و شش مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شاملِ شرایط علّی (ساختاری)؛ مقولۀ اصلی (رفتاری)؛ راهبردها (؛ نهادی)؛ شرایط مداخلهای (فردی)؛ زمینه (ویژگیهای محیطی)؛ پیامدها (کارآفرینی دانشگاه)؛ فرآیندِ دانشگاه کارآفرین در دانشگاههای ایران و روابط بین ابعاد مختلف و عناصرشان را انعکاس میدهند.