سلیمان ذوالفقارنسب؛ رضا محمدی؛ جواد حاتمی
چکیده
تهیه سؤالات دشوار با الگوریتمهای محاسباتی پیچیده، منجر به روندهای نابجا مثل راهبردهای آموزش تستزنی و آمادگی برای آزمون در بین آزمونشوندگان شده است. داشتن استانداردهای آموزشی دقیق و کاربرد الگوهای ردهبندی کمک میکند تا ارزشیابی بهتری از برنامههای آموزشی، محتوای درسی و همینطور پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به دست ...
بیشتر
تهیه سؤالات دشوار با الگوریتمهای محاسباتی پیچیده، منجر به روندهای نابجا مثل راهبردهای آموزش تستزنی و آمادگی برای آزمون در بین آزمونشوندگان شده است. داشتن استانداردهای آموزشی دقیق و کاربرد الگوهای ردهبندی کمک میکند تا ارزشیابی بهتری از برنامههای آموزشی، محتوای درسی و همینطور پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به دست آید. در این نوشته به بررسی نمونهای کوچک از مجموعه سؤالات چهارگزینهای حساب دیفرانسیل در چهارچوب هدفهای رفتاری پرداخته شد که مبتنی بر ترکیب رویکرد بلوم و وب بود؛ هدف معرفی رویکرد توان-پیچیدگی در ردهبندی سؤالات آزمونها بوده است. 12 سؤال از یک آزمون 30 سؤالی که روی یک نمونه 3409 نفری از دانشآموزان اجرا شد که بر اساس رویکرد توان-پیچیدگی ردهبندی گردید. نتیجه مربوط به 3 سؤال آن در این مقاله آمده است. نتایج نشان داد که سؤالات این آزمون همگی دانش روندی را اندازه میگیرند و عمدتاً در سطح 3 پیچیدگی قرار داشتهاند. همچنین 92% سؤالات انتزاعی بوده و برای پاسخگویی صحیح به هر سؤال همزمان باید چندین الگوریتم محاسباتی مختلف فراخوانی شوند. سؤالاتی که تنها از یک الگوریتم برای حل آنها استفاده شده و سطوح پیچیدگی کمتری داشتهاند از پارامترهای آماری بهتری مثل مقیاسپذیری برخوردار بودهاند و تابع آگاهی آنها اطلاعات بیشتری از توانایی آزمونشوندگان فراهم میکردند.
سارا اکبرزاده؛ اسماعیل سعدی پور
دوره 8، شماره 25 ، شهریور 1393، ، صفحه 179-191
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اجتناب از کمک طلبی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی است. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی مدارس غیرانتفاعی منطقه چهار تهران در سال تحصیلی 92-91 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اجتناب از کمک طلبی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی است. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی مدارس غیرانتفاعی منطقه چهار تهران در سال تحصیلی 92-91 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 39 دانشآموزی که نمرات اجتناب از کمک طلبی بالایی داشتند ) یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه(، انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایشی، 10 جلسه مهارت حل مسئله آموزش داده شد؛ و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمک طلبی ریان و پنتریچ استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد، بدینصورت که آموزش مهارت حل مسئله، بر کاهش اجتناب از کمک طلبی تأثیرگذار بود.