نگار الهامیان؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد؛ نعمت الله موسی پور؛ مرجان کیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرای برنامه درسی تربیتمعلم مبتنی بر اسناد تحولی آموزشوپرورش نظام جمهوری اسلامی ایران انجام یافته است. روش این پژوهش اسنادی- تحلیلی بود. جامعه موردمطالعه کلیه اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران، شامل مبانی نظری سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و نقشه جامع علمی کشور در افق 1404 بود. نتایج نشان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اجرای برنامه درسی تربیتمعلم مبتنی بر اسناد تحولی آموزشوپرورش نظام جمهوری اسلامی ایران انجام یافته است. روش این پژوهش اسنادی- تحلیلی بود. جامعه موردمطالعه کلیه اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران، شامل مبانی نظری سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و نقشه جامع علمی کشور در افق 1404 بود. نتایج نشان داد که ویژگیهای مجری و مخاطب اجرای برنامهی درسی شامل ویژگیهای اخلاقی، حرفهای و فردی بود. ویژگیهای برنامه درسی شامل ویژگیهای هویتی و حرفهای بود، دو ویژگی ذهنی (فضای زمینه) و عینی (واقعیت زمینه) ویژگیهای زمینهی برنامهی درسی را تشکیل دادن و در تعامل عناصر اجرای برنامهی درسی دو ویژگی ذهنی (پنهان) و عینی (آشکار) شناسایی شدند. در این پژوهش الگوی طراحی اجرای برنامه درسی تربیتمعلم بر اساس اسناد بالادستی بر ویژگیهای حرفهای و هویتی تأکید دارد و فرد مورد تعلیم بر اساس این اسناد، فردی حائز صلاحیتهای حرفهای در موقعیتهای تربیتی است.