مریم شایان؛ نرگس یافتیان
چکیده
هدف تحقیق توصیفی-پیمایشی حاضر بررسی سواد ریاضی دانشآموزان و معلمان ریاضی بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه دهم و معلمان ریاضی متوسطه اول یکی از شهرستانهای استان اصفهان و نمونه در دسترس 56 دانشآموز و 14 معلم بود. ابزار اندازهگیری آزمونی محقق ساخته در حوزه فضا و شکل بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحبنظران تأیید ...
بیشتر
هدف تحقیق توصیفی-پیمایشی حاضر بررسی سواد ریاضی دانشآموزان و معلمان ریاضی بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه دهم و معلمان ریاضی متوسطه اول یکی از شهرستانهای استان اصفهان و نمونه در دسترس 56 دانشآموز و 14 معلم بود. ابزار اندازهگیری آزمونی محقق ساخته در حوزه فضا و شکل بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحبنظران تأیید شده است. بر اساس یافتههای این تحقیق دانشآموزان، مسائل ریاضی را جدای از جهان پیرامون خود میدانند و هر چه سطح مسائل از مفاهیم کتب درسی دورتر میبود، عملکرد دبیران کاهش مییافت. درمجموع، نتایج عملکرد دانشآموزان و معلمان در آزمون مطلوب نبود. همچنین با استفاده از آزمون کای اسکور مشخص شد که صحت پاسخگویی دانشآموزان به صحت پاسخگویی معلمان وابسته است. امید است یافتههای این پژوهش، به بازنگری در منابع آموزشی و شیوه تدریس معلمان بیانجامد.