مهرناز افشار؛ اصغر شریفی؛ مالک میرهاشمی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، ، صفحه 17-32
چکیده
هدف این پژوهش طراحی نظام آموزشی سطوح مدیریتی شعب بانک پارسیان مبتنی بر شایستگی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بود و در آن از رهیافت ترکیبی ( کمی – کیفی) استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه آموزشی بانک و دانشگاه و در بخش کمی تمامی رؤسا، معاونین و کاربران ارشد شعب ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی نظام آموزشی سطوح مدیریتی شعب بانک پارسیان مبتنی بر شایستگی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی بود و در آن از رهیافت ترکیبی ( کمی – کیفی) استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه آموزشی بانک و دانشگاه و در بخش کمی تمامی رؤسا، معاونین و کاربران ارشد شعب بانک پارسیان سراسر کشور در سال 1397 بود. برای نمونه در بخش کیفی 8 نفر مدرس 8 نفر خبره در زمینه طراحی نظام آموزشی و 4 نفر از مدیران و رؤسای بانک پارسیان با روش نمونهگیری هدفمند تا مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. برای محاسبه حجم نمونه در بخش کمی طبق جدول مورگان 294 نفر بدست آمد. در گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختمند استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برای اندازهگیری سطوح شایستگی مدیران استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کمی از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. جهت ارائه مدل نهایی تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. نتایج نشان داد مولفههای فردی، بین فردی، سازمانی و محیطی در سطح اطمینان 99 درصد به عنوان مولفههای نظام آموزشی سطوح مدیریتی شعب بانک پارسیان مبتنی بر شایستگی هستند.
مهدیه ستایش مهر؛ آزاده عسکری؛ محمدحسن پرداختچی
دوره 15، شماره 52 ، فروردین 1400، ، صفحه 111-126
چکیده
این پژوهش باهدف، شناسایی مؤلفههای اصلی شایستگی مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش، جهت ارائه مدل شایستگی مطلوب و بنا به درخواست وزارت آموزشوپرورش ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-اکتشافی و برحسب روش اجرا از نوع تحقیقهای کیفی محسوب میشود. جامعه آماری ...
بیشتر
این پژوهش باهدف، شناسایی مؤلفههای اصلی شایستگی مدیران ارشد وزارت آموزشوپرورش، جهت ارائه مدل شایستگی مطلوب و بنا به درخواست وزارت آموزشوپرورش ایران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-اکتشافی و برحسب روش اجرا از نوع تحقیقهای کیفی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان سازمانی و استادان دانشگاهی که در زمینۀ شایستگیهای مدیریتی فعالیت داشتهاند هست. برای نمونهگیری از جامعه آماری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل هم تحلیل مضمون بود. با بررسی پژوهشهای صورت گرفته در حوزه شایستگی و اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان این حوزه، تعداد 15 شایستگی برای مدیران ارشد آموزشوپرورش مورد تأیید قرار گرفت. 15 شایستگی مهم در سه محور جهتگیری وظیفهای، شناختی و تعاملی شناسایی و دستهبندی گردید. اولین بعد شناساییشده، جهتگیری وظیفهای و به ترتیب اهمیت مشتمل بر 6 شایستگی، جهتگیری تعاملی در 5 شایستگی و جهتگیری شناختی در 4 شایستگی خلاصه و دستهبندی گردید. مدل نهایی ارائهشده میتواند در نظام مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی، در وزارت آموزشوپرورش جهت امور آموزش، استخدام، ارزیابی عملکرد و کانونهای ارزیابی به کار گرفته شود.