عباس عباس پور؛ محسن شاکری حسین آباد؛ حمید رحیمیان؛ مقصود فراستخواه
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک و نگرش اساتید و صاحبنظران نسبت به ابعاد پاسخگویی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این پژوهش بر مبنای رویکرد آمیخته اکتشافی با مشارکت 309 نفر از اساتید، صاحبنظران، مسئولین آموزش عالی و دانشجویان دکتری در سال 1394 انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقولههای مرتبط با پاسخگویی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک و نگرش اساتید و صاحبنظران نسبت به ابعاد پاسخگویی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این پژوهش بر مبنای رویکرد آمیخته اکتشافی با مشارکت 309 نفر از اساتید، صاحبنظران، مسئولین آموزش عالی و دانشجویان دکتری در سال 1394 انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقولههای مرتبط با پاسخگویی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی پرسشنامه و مدل مفهومی برای استفاده در مرحله کمی بود. تحلیل عاملی مرتبه اول و مرتبه دوم و تجزیهوتحلیل مدل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی را فراهم نمود که روابط بین عوامل متمایز پاسخگویی اثربخش در دانشگاههای دولتی را نشان میدهد. یافتههای پژوهش، مدلی اکتشافی برای توصیف روابط میان شرایط علی پاسخگویی متوازن به نیازهای ذینفعان، راهبردهای پاسخگویی، ابعاد زمینهای و ویژگیهای محیطی دانشگاههای دولتی و پیامدهای حاصل از آن را ارائه میدهد.