حسنا کاشف؛ مریم تقوایی یزدی؛ کیومرث نیازآذری
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 111-130
چکیده
پژوهش حاضرباهدف تبیین نقش شفافیت سازمانی درارتباط باتوانمندسازی به منظور استقرار اعتماد سازمانی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. با رویکرد آمیخته صورت پذیرفت.جامعۀ آماری بخش کیفی شامل 12 نفراز مدیران اجرایی دانشگاه با روش نمونهگیری هدفمند ودربخش کمی از 750 نفر جامعه آماری ، 254 نفر حجم نمونه با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضرباهدف تبیین نقش شفافیت سازمانی درارتباط باتوانمندسازی به منظور استقرار اعتماد سازمانی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. با رویکرد آمیخته صورت پذیرفت.جامعۀ آماری بخش کیفی شامل 12 نفراز مدیران اجرایی دانشگاه با روش نمونهگیری هدفمند ودربخش کمی از 750 نفر جامعه آماری ، 254 نفر حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ونمونه گیری تصادفی خوشه ای تعیین گردید. ابزارگردآوری دادهها دربخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی سه پرسشنامه محقق ساخته شفافیت سازمانی ،توانمندسازی واعتماد سازمانی می باشد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در بخش کیفی و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی- تأییدی استفاده شد. پایایی وروایی به ترتیب بامحاسبه ضریب الفای کرونباخ ، وروایی محتوا وسازه، به روش تحلیل عاملی تاییدی موردتاییدقرارگرفت .جهت برازش مدل وآزمون فرضیه هاازنرم افزار Spss و Smart Pls استفاده شد .نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل ازمصاحبههای عمیق نشان داد شفافیت سازمانی از 15 زیرمولفه و4 بعداصلی" مالی ، مدیریتی ، فناوری و ساختاری" که به ترتیب بیشترین اثرگذاری را در شفافیت سازمانی داشته اند، تشکیل گردیده است.همچنین شفافیت سازمانی وابعاد آن با توانمندسازی مدیران باضریب استاندارد 991/0 و اعتماد سازمانی باضریب استاندارد 323/0 رابطه مستقیم و معناداری داشته وشاخص GOF (632/0) نشان داد ، مدل پیشنهادی، دارای برازش مناسب می باشد.