فاطمه شفیقی؛ مهدی کلانتری؛ رشید ذوالفقاری زعفرانی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 985-1008
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی دینداری در کار در بین معلمان آموزش و پرورش استان همدان انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، ازنظر روش گرداوری دادهها توصیفی- همبستگی و همینطور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان آموزش و پرورش استان همدان بودند که با استفاده ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی دینداری در کار در بین معلمان آموزش و پرورش استان همدان انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، ازنظر روش گرداوری دادهها توصیفی- همبستگی و همینطور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان آموزش و پرورش استان همدان بودند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای طبقه بندی شده، تعداد 330 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. بهمنظور گرداوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد دینداری گلاک و استارک (1965)، اخلاق حرفه ای آرمیتو و همکاران (2011) و پرسشنامه عملکرد هرسی و گلداسمیت (2008) استفاده شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، توصیف دادهها از طریق میانگین، انحراف معیار و ... از طریق نرمافزار Spss-21 و استنباط آماری دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار LISREL-v8.80 انجام پذیرفت. ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورداستفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد، درجه تناسب مدل ارائهشده با توجه به مؤلفههای پژوهش مناسب بود؛ همچنین اخلاق حرفهای بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی دینداری در کار تأثیر داشت.