مجتبی ابراهیمی؛ نادر سلیمانی؛ حمید شفیع زاده
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 255-269
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای مدیریت غیرمتمرکز در آموزشوپرورش در سال تحصیلی 1397-98 انجام پذیرفت. این پژوهش ازنظر روش گرداوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود و ازنظر روش رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش حاضر کلیه کارکنان آموزشوپرورش منطقه 18 آموزشوپرورش شهر تهران بودند که ازاینبین 23 نفر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای مدیریت غیرمتمرکز در آموزشوپرورش در سال تحصیلی 1397-98 انجام پذیرفت. این پژوهش ازنظر روش گرداوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود و ازنظر روش رویکرد پژوهش کیفی و به شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش حاضر کلیه کارکنان آموزشوپرورش منطقه 18 آموزشوپرورش شهر تهران بودند که ازاینبین 23 نفر از افراد صاحبتجربه در زمینه موضوع مطالعه (متخصص در مدیریت آموزشی از دو حوزه آموزشوپرورش و آموزش عالی) به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و در فرایند مصاحبههای پژوهش که بهصورت نیمه ساختاریافته و عمیق انجام شد، مشارکت داده شدند. پایایی مصاحبهها با استفاده از دو بار ارائه به متخصصین مورد تأیید قرار گرفت. دادههای گردآوریشده مورد تحلیل مضامین قرار گرفتند و بر اساس نظام کدگذاری باز، گزینشی و محوری در روش نظریهپردازی داده بنیاد (مطابق با رویکرد اشتراوس و کوبین) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها مدل مفهومی نهایی پژوهش نشان داد که عوامل شناساییشده حاصل از بخش کیفی شامل 1) عوامل تشکیلدهنده که دربرگیرنده برنامهریزی استراتژیک مربیگری و ارزشیابی 2) عوامل اثرگذار که عبارت بودند از فرهنگسازمانی، ساختار سازمانی و صلاحیت حرفهای و 3) عوامل اثرپذیر که عبارت بودند از تغییرپذیری، یادگیری مستمر سازمانی و اشتیاق شغلی. همچنین یافتهها حاصل از گراندد تئوری نشان داد که از میان 147 شاخص (گویه) موجود، 33 مؤلفه اصلی قابلشناسایی بودند بر اساس ادبیات، پیشینه و نظریههای موجود این ابعاد و مؤلفهها نامگذاری شدهاند. نتایج این یافتهها نشان میدهد که با اعمال مدیریت غیرمتمرکز، میتوان به توسعه و بهسازی سازمان آموزشوپرورش امید داشت و از طرف دیگر، همه افراد ذینفع آموزشوپرورش یاد میگیرند که مسئول یادگیری خود باشند. این موضوع، انجام مدیریت غیرمتمرکز را تسریع و تسهیل میکند و علاوه بر ایجاد انگیزه، به اشتیاق نسبت به کار کمک میکند.
محسن خسروی؛ محبوبه السادات فدوی؛ فریبا کریمی
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 323-349
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مؤلفه های دانشگاه مستقل در کشورهای منتخب در ایران و سه کشور موفق جهان صورت گرفته است. در این پژوهش مؤلفه های دانشگاه مستقل با استفاده از روش های کیفی از نوع داده بنیاد و شیوه ی تطبیقی به ویژه روش چهار مرحله ای برودی، کدگذاری، تجزیه و تحلیل، تفسیر اطلاعات، خلاصه بندی و مقوله بندی آن ها و با کمک از نرم افزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مؤلفه های دانشگاه مستقل در کشورهای منتخب در ایران و سه کشور موفق جهان صورت گرفته است. در این پژوهش مؤلفه های دانشگاه مستقل با استفاده از روش های کیفی از نوع داده بنیاد و شیوه ی تطبیقی به ویژه روش چهار مرحله ای برودی، کدگذاری، تجزیه و تحلیل، تفسیر اطلاعات، خلاصه بندی و مقوله بندی آن ها و با کمک از نرم افزار MAXQDApro12 استخراج شد. جامعه پژوهش شامل متون و مقالات ایران و کشورهایی که در زمینه موضوع دانشگاه مستقل فعالیت داشتند. ایران و کشورهای انگلستان، استرالیا و چین به عنوان نمونة هدفمند انتخاب شدند. در مجموع114 مؤلفة برای دانشگاه مستقل شناسایی شد. که مؤلفه های کشور انگلستان97 مورد، استرالیا 34 مورد، چین28 مورد و جمهوری اسلامی ایران 26 مورد است. بین مؤلفه های دانشگاه مستقل در کشور ایران و کشورهای منتخب، شباهت کمی وجود دارد. با استفاده از جبر بولین مسیر ایجاد دانشگاه مستقل بر گرفته از کشور انگلستان پیشنهاد شد. و مؤلفه های استقلال سازمانی دانشگاه، استقلال مالی دانشگاه، استقلال آکادمیک دانشگاه، استقلال منابع انسانی دانشگا، پاسخ گویی به جامعه ، آزادی در انتخاب ساختار و تشکیلات اداری دانشکده ها ، آزادی تصمیم گیری در مورد آغاز و خاتمه برنامه های آموزشی ، آزادی تصمیم گیری در مورد برنامه ریزی درسی دانشجویان، تصمیم گیری در مورد تعداد کلی دانشجویان داخلی و خارجی، استقلال مدیریت هزینه کردن دانشگاه، تمرکز زدایی مالی دانشکده ها، آزادی انتشار به عنوان شروط علی لازم دانشگاه مستقل هستند.