بهنوش آرام فر؛ سعیده السادات حسینی؛ کریم افشاری نیا؛ کیوان کاکابرایی
چکیده
هدفپژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر مقابله با استرس و ارتباط مؤثر دانشآموزان بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با روش پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر پایه هشتم منطقه 12 آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 97 ـ 1396 بود. تعداد 56 نفر به روش خوشهای ...
بیشتر
هدفپژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر مقابله با استرس و ارتباط مؤثر دانشآموزان بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با روش پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر پایه هشتم منطقه 12 آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 97 ـ 1396 بود. تعداد 56 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به شکل تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کرمی (1386) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. تحلیل آماری دادهها نشان داد 9 جلسه مداخله آموزش هوش معنوی موجب افزایش معنادار در مقابله مسئلهمدار و ارتباط مؤثر دانشآموزان و همچنین موجب کاهش معنادار مقابله هیجانمدار و مقابله اجتنابی در مواجهه با استرس شده است.